Skuggorna

Slår man upp ordet "talionsprincipen" får man veta att det är en juridisk grundsats enligt vilken brottslingen tillfogas lika stor skada som den han åstadkommit. Populärt uttryckt i Andra mosebok: "liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, bränt för bränt, sår för sår, skråma för skråma". Man kanske kan säga att den fortfarande tillämpas som idé: ju grövre brott, desto längre straff. Men för "skuggorna" är fängelse eller böter inte nog. För dem gäller bränt för bränt, sår för sår. Bokstavligen.I Katarina Wennstams nya roman får vi möta en annorlunda sorts brottslingar. De ser sig mer som rättsinstans. Om en man blivit dömd för ett brott, suttit av sitt straff och kommit ut igen, är det inte säkert att skuggorna tycker att han sonat sin skuld till samhället. För om det är en man som misshandlat eller förgripit sig på en kvinna så står de där och väntar på honom,...

2020-04-12

Helt ok. Wennstam har alltid bra ämnen som engagerar. I denna är hon lite mer neutral och skriver inte läsaren på näsan vad som är ok att tycka vilket gör boken mycket bättre. Stark 2:a

Helena Rasmusson

2018-07-30

Bra & välskriven! Wennstam gör mig sällan besviken! Denna var dock lite seg, varav lite lägre betyg.

Marina Trenkoska

2018-05-15

Bra.

2017-08-22

Vilken bra bok! Välskriven, spännande, engagerande, bra personporträtt och med ett alltid lika aktuellt och viktigt ämne. Dessutom jättefint uppläst av Alexandra Rapaport. Det var nästintill omöjligt för mig att lägga ifrån mig boken. Jag vill absolut fortsätta i serien om Charlotta Lugn och Shirin Sundin!
Mitt slutbetyg blir, en 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Kim Dahlback

2015-11-16

Ger inte Wennstam flera chanser. Detta var en besvikelse.

Ann Simonsson

2015-07-28

En besvikelse. Storyn var bra men den är lite överdriven och osannolik. Dålig avslut.

Fia Kitti

2015-05-25

Jag gillar Katarina Wennstam men kan ändå inte komma över känslan av att boken inte riktigt var färdig. Det finns en story, karaktärerna är där och hon skriver helt ok men ändå saknar jag något.

Maria Myrberg

2015-05-10

Viktiga frågor, dock lite tunn story

Eyez Only

2015-05-04

Detta är den sämsta av Katarina Wennstams böcker hittills, men det är ändå en mycket bra bok, bara det att den inte riktigt når upp till samma nivå som de tidigare böckerna i serien. Att betyget trots allt blir en fyra även denna gång är för att jag gillar karaktärerna, och vill veta hur det går för dem. Storyn är tyvärr inte så engagerande eftersom den känns ganska överdriven och osannolik, även om slutet hade en oväntad tvist som höjer upp det hela ett snäpp.

Berit WT

2015-04-08

Lyssnade på boken. Spännande historia, intressant upplägg, spännande upplösning. Lagom spänning för mig. Tyckte dock att gestaltningen inte höll.

Katarina Nord

2014-12-05

Det är första gången jag läst och inte lyssnat på en bok av Wennstam, kanske hade jag uppskattat boken mera om jag hört Alexandra Rappaports uppläsning. .Ämnet är intressant och delikat men jag
tycker att boken är rörig på många ställe och det är många karaktärer inblandade. Hade jag inte läst de föregående böckerna, som jag tycker har varit betydligt bättre hade jag nog haft ännu
svårare att ha behållning av boken.

E H

2014-11-19

Gillar författarens kännetecken; att belysa samhällsfrågor. En spännande historia som känns som att detta är något många väntar på när man tycker det svenska rättsväsendet är för mesigt och daltar med brottslingar.

ag upplevde denna bok som lite rörig, speciellt i början av boken så hoppade det mycket. Så det tog lite tid innan man fastnade, men visst skriver hon jättebra, Katarina Wennstam. Men ibland undrar man, lyssnar jag på fel bok, Var det 50 nyanser av honom? Extremt utdragna sexscener som inte tillförde handlingen något. Den tar upp ett angeläget ämne och stundtals lysande. Men det är inte Wennstams bästa. Men inte alltid vad jag tycker som är avgörande, trodde det,hehe. Denna bok är nominerad till Deckarakademins pris bästa deckare 2014, personligen tycker jag hon skrivit bättre böcker än denna. Jag gillar verkligen Alexandra Rapaport som uppläsare, hon gör det suveränt.

Karin Granander

2014-10-03

Läsvärd bok. Lättläst och ingen skönhetsspåk, men hon skriver alltid om saker som alla behöver tänka på och reflektera runt. Samtidigt som det är en spännings roman som är lite spännande.

Annelie S

2014-09-22

Egentligen brukar jag aldrig sätta så högt betyg för en vanlig svensk kriminalroman. Lyssnade på boken och uppläserskan Alexandra Rapaport är mycket bra. Jag blev otroligt fascinerad av temat och ide'n. Som alltid belyser denna författare kvinnors utsatthet i vårt samhälle på ett fantastiskt vis, många exempel tagna ur verklighet men med ändrade namn. Den här boken berör. Alla män borde läsa den!!! B

2014-08-22

Den här boken hade jag mycket höga förväntningar på. Och jag blev verkligen inte besviken. För Katarina Wennstam har ännu en gång skrivit en fantastiskt bra bok.

Jag har läst allt som Katarina har gett ut tidigare. Och jag har tyckt mycket om allt hon har skrivit. Först hennes två dokumentära böcker, ?Flickan och skulden? och ?En riktigt våldtäktsman?. Sen hennes första trilogi med spänningsromanerna, ?Smuts?, ?Dödergök?, och ?Alfahannen?. Och slutligen den här nuvarande trilogin spänningsromaner med först ?Svikaren?, sen ?Stenhjärtat?, och nu slutligen ?Skuggorna?.

(Här är en länk till min recension av den förra boken, ?Stenhjärtat?, och där kan man också klicka vidare till alla tidigare recensioner.)

Den här boken handlar om mäns våld mot kvinnor, som nästan alltid Katarinas böcker handlar om. Och den handlar om kvinnor som tar lagen i egna händer. Som inte tycker att det räcker med samhällets straff.

Boken är mycket välskriven, mycket lättläst, och mycket spännande. Och jag tycker verkligen om dom tre kvinnliga huvudpersonerna i boken, advokaten Shirin, polisen Charlotte, och åklagaren Marianne.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla, precis som Katarinas tidigare böcker. Och jag hoppas att hon kommer att skriva liknande böcker i framtiden, gärna med samma huvudpersoner i.

(Och nu vet jag att det inte bara blev en trilogi. Utan att det kommer fler böcker i den här serien. Ser verkligen fram emot dom.)