Skuggorna och regnet

Nesser, Håkan

| 2004

Viktor Vinblad är svår att förstå sig på. Han sjunger psalmer baklänges och hans föräldrar har haft ihjäl varandra. Femton år gammal är han på väg att lösa Fermats gåta men faller ut genom fönstret på tredje våningen i skolan. Han mister inte livet, men mister talförmågan. Och efter att Sara Psalmodin i Rossvaggakollektivet korsat hans väg, försvinner han spårlöst i trettio år. Men nu ryktas det att han på nytt synts till i trakten. Ett rykte som tvingar hans styvbror David Mörtberg att återvända till barndomsstaden för att ta reda på vad som egentligen hände med Viktor - och komma till rätta med det förflutna. Myt möter verklighet i denna svindlande berättelse, som är både kriminalhistoria och uppväxtskildring och samtidigt öppnar portarna till nya landskap i Håkan Nessers författarskap.

J Eriksson

2020-01-06

Har läst ut den nu, men väntar fortfarande på att den ska börja

PL *

2015-01-05

Det här var bra! Gillar verkligen Nessers berättarstil. Den är lite sällsam och lunkar på i maklig takt, men jag gillar! Bra inläsare (Torsten Wahlund)!

Malin Sundman

2014-09-07

Absolut en välskriven bok men lite svår att greppa.

Annika Sjöström

2014-08-25

ljudbok

Emma Griph

2013-10-22

Lina Westerberg

2013-08-16

Av de Nesserböcker jag läst var det denna som fick mig fast och som jag anser vara en av hans starkaste. Språkstilen är fantastisk.

Marc Moore

2013-08-08

Vet inte varför men för en gångs skull griper Nessers historia inte mig. Kan inte riktigt skilja dom två huvudpersonernas personligheter åt.

Marléne S

2012-07-19

Jättebra! Sträckläste den.

Maria Persson

2011-01-20

Jag älskar Håkan Nesser.

123 Linnea

2010-03-07

En kriminalroman och ändå inte. En lugn, sugande roman som jag sträckläste.