Skuggorna i spegeln

Edelfeldt, Inger

| 2003

Äntligen en ungdomsroman av Inger Edelfeldt! På ett märkligt sätt får Arri en dag tillträde till en annan värld, Eidolon - ett skuggrike befolkat av höviska vampyrer. Deras tillvaro både skrämmer och lockar henne. Särskilt dras hon till den förföriske Leonidas. Han blir hennes vägvisare i den andra världen. Så händer något oväntat även hemma i skolan. Den svartklädde och fantasifulle Oscar som Arri hela tiden dyrkat på avstånd besvarar överraskande hennes kärlek. Plötsligt känns riket Eidolon mindre lockande, rentav hotfullt. Men förbindelsen med vampyrriket är upprättad. Den har en särskild mening och hennes närvaro krävs där på ett sätt som prövar både hennes känslor och hennes mod. Till slut ställs hon inför ett livsavgörande beslut. Det måste fattas utan hjälp eller råd från någon.

Malin H

2012-06-29

Det är roligt att läsa böcker som man skulle älskat så jävla fullständigt för sådär 15-16 år sedan, ja, då jag var lika gammal som Arri och ja, var som Arri. Trodde på Kärleken, började ord med versaler mitt i meningar, drömde om vampyrer, eller något Mer. Hon gör det så bra Inger E! Tyvärr känns det lite daterat. och vampyrdelen av boken kändes betydligt mindre intressant än verklighets-delen.

Liv Lingborn

2012-02-20

Förvånansvärt dålig för att vara Edelfeldt. Boken känns krystad och språket är inte alls av samma kaliber som författarens övriga ungdomsböcker.

Iris Eriksson

2011-06-24

Den var bra, den slutade inte som jag trott att den skulle ha gjort, och det tyckte jag om.

Moa Palmqvist

2011-01-24

Jag älskade den när jag var 14, och jag älskar den fortfarande nu när jag är 20.

Elisabeth E

2010-12-16

En svag tvåa. Inte alls min typ av boken och den kändes till stor del mest förvirrande.

Desirée Edeskär

2010-01-08

Boken jag önskar att jag hade läst när jag var 14.