Skuggjägaren

Årets bästa kriminalroman Skuggjägaren av Camilla Grebe har tilldelats Svenska Deckarakademins för årets bästa kriminalroman. 2019! En februarinatt 1944 hittas en död kvinna fastspikad i golvet i Klarakvarteren i Stockholm. Trettio år senare hittas ytterligare en kvinna mördad i en sömnig Stockholmsförort. Det bisarra tillvägagångssättet är detsamma. Jakten på mördaren får ödesdigra konsekvenser för de poliser som arbetar med fallet ? Britt-Marie på 1970-talet, Hanne på 1980-talet och Malin, som är verksam idag. "Skuggjägaren" är en originell och skickligt iscensatt spänningsroman om den okuvliga driften att förstå sig själv, men också ett stycke samtidshistoria som sträcker sig från andra världskriget till nutid. En fristående fortsättning på "Dvalan" (2018), "Husdjuret" ? utsedd till bästa svenska kriminalroman 2017 av Svenska deckarakademin och belönad med Glasnyckeln...

Katarina Strid

2023-04-18

Den första bok jag läst av Camilla Grebe, och den var riktigt bra! Hade svårt att lägga undan bitvis. Det är också intressant med skillnaderna att vara kvinna och polis genom olika tidsperioder.

Lena Arrenius

2021-06-23

Grebe, så bra!

Lena Arrenius

2021-06-23

Grebe, så bra!

Helena Rasmusson

2021-02-28

Lite mer spretig & ibland lite långsökt, men ändå väldigt bra. Fina skildringar om hur kvinnor fått kämpa för sin plats inom polisyrket. Underhållande & välskriven!

Helena Rasmusson

2021-02-28

2021-01-29

Alltid välskrivet och spännande från Camilla Grebe. Jag tycker dock att denna bok är lite spretig i handlingen och känns lite långsökt. Den sämsta i Flickorna och mörkret men fortfarande helt ok.

2020-11-01

Av någon anledning ger jag alltid en 5:a till Camilla Grebes böcker! Kan det bero på att de är så bra? ;-)

2020-06-29

Lite spretigare än tidigare i den fristående serien. Men väl så spännande emellanåt och med en insiktsfull skildring av hur kvinnliga poliser har fått kämpa för att ta en plats i yrket.

Spännande, underhållande & välskriven!

Karolin L

2020-02-12

Jag var lite skeptisk innan jag lånade boken. Så fel jag hade! Boken förtjänar verkligen utmärkelsen "årets bästa kriminalroman". Den är välskriven, spännande och tar upp viktiga ämnen. Ett måste att läsa!

A H

2019-12-16

Evasbokhylla

2019-12-05

En riktig fullträff och bra uppläst av Katarina Ewerlöf.

2019-12-04

Mycket spännande bladvändare, precis som de två första i serien. Aktuell, snyggt språk och intressant att få ta del av lite historia också. Bra intrig och fantastisk uppbyggnad. Nära full pott.

2019-11-10

Skuggjägaren är Camilla Grebes tolfte bok. Hon har tidigare skrivit fem böcker i en serie psykologiska thrillers, tillsammans med sin syster, Åsa Träff. Sen har hon även skrivit tre böcker i en serie spionthrillers, tillsammans med Paul Leander-Engström. Och nu är Skuggjägaren den fjärde boken i en serie kriminalromaner, Flickorna och mörkret, som hon skriver själv.

Jag har tyckt om alla Camilla Grebes tolv böcker. Men hennes bästa böcker tycker jag absolut är dom fyra som hon har skrivit själv. Dom har alla fyra fått högsta betyget från mig. Serien med Åsa Träff ligger på 4,5-nivån. Och serien med Paul Leander-Engström ligger på 4-nivån. Och författarens egna serie ligger på 5-nivån.

Och Skuggjägaren var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna i serien. Jag hade ju förstås väldigt höga förväntningar på den, med tanke på dom tidigare böckerna, men den levde absolut upp till dom.

Man ska ju aldrig jämföra författare med varandra, men ibland kan jag ändå inte låta bli. För på något sätt så påminner Camilla Grebes böcker i den här serien om Anders de la Mottes böcker i hans senaste serie (Slutet på sommaren, Höstdåd, och Vintereld). Det är lite samma känsla i böckerna, tycker jag. Så mycket mer än kriminalromaner, utan lika mycket relationsdraman. Och båda serierna är precis lika bra. Det är verkligen två av mina favoritserier och favoritförfattare.

Skuggjägaren är spännande, gripande, lättläst, tänkvärd, oförutsägbar, och mycket, mycket bra. Och den kan nog läsas även fristående från dom tre tidigare böckerna, även om jag alltid tycker att man har störst behållning när man läser en serie från början. Jag tycker nog faktiskt att det är den bästa boken i serien. Gillade verkligen att läsa om dom kvinnliga polisernas svårigheter under olika tidsåldrar, ända från fyrtiotalet och fram till i dag. Mycket intressant och berörande.

Rekommenderas absolut.