Skuggans lag: en spanares kamp mot prostitutionen

Häggström, Simon

| 2016

Kriminalinspektör Simon Häggström är chef för prostitutionsgruppen: en enhet inom Stockholmspolisen. I sin vardag möter han alla de som samhället inte vill se: de prostituerade som gör sitt bästa för att sköta sina affärer utom synhåll och torskarna som till varje pris vill undvika upptäckt och straff. Trots att Sverige ligger relativt långt fram i bekämpningen av prostitution lever verksamheten och frodas. Skuggans lag är den sanna berättelsen om de människor som Simon och hans kollegor möter varje dag: de unga tjejerna som inte förstår vad de ger sig in på, de utländska kvinnorna som arbetar sju stycken samtidigt i en tvårummare på Södermalm, Lovisa som föddes in i heroinmissbruk och prostitution, och naturligtvis männen som köper kvinnorna. Boken ger en bild av verkligheten som den aldrig tidigare beskrivits, och inkluderar ett chockerande fotomaterial ur författarens eget arkiv.

Otroligt bra bok. Extra roligt är att min morfar, som också är polis, har arbetat med honom, samt var bjuden till hans bok-event.

Vad som gör boken så ofantligt bra tycker jag är blandningen av innehållet; tankar, upplevelser, berättelser och bilder. Det blandade innehållet blir inte på något sätt rörigt eftersom boken har som "kapitel" - ett citat av tex en prostituerad, som ger en glimt om vad stycket kommer att handla om. Jag tycker att han får med mycket bra beskrivningar och berättar väldigt utförligt och brett om de olika gripandena, osv. Stor del av boken består av händelser han varit med om (vanligtvis gripanden av sexköpare), men han får även med ett spännande arkiv av bilder - ca 6 sidor, samt sms-konversationer mellan köparen och säljaren m.m.

Sammanfattningsvis var boken väldigt spännande och intressant på grund av det breda innehållet och de bra beskrivningarna.

Jag kan verkligen rekommendera denna boken till den som är intresserad och vill veta mer om hur prostitutionens värld ser ut. Jag kan även rekommendera boken till den som inte är så medveten eller upplyst inom ämnet, efterosm boken är skrivet på ett lättförståeligt sätt som gör att man förstår; hur ett sexköp kan gå till, vad straffet kan bli och varför man säljer, respektive, köper sex.

Maria Sommardal

2016-05-26

Det här är bäst!
Världen har fått en ny hjälte och en underbar författare. Kasta dig på denna bok nu. Det här är det bästa jag läst på år och dar. Att han dessutom finns på riktigt och räddar människors liv som ger ett eko över hela världen är mer än fantastiskt. Det går inte att släppa boken och den förändrar världen. Det som händer i boken händer på riktigt. Längtar redan efter hans nästa bok. Snälla skriv mer! Jag älskar denna bok och författare som lyser upp hela stjärnhimlen för alla människor. Vilket hjärta han har och vilken fantastisk människa och karaktär. Gör dig en tjänst och läs med en gång! Han måste få många fina pris och han måste skriva många böcker till! Simon Häggström är helt magnifik!

Nini .

2016-05-23

Den här boken är en rak höger. En käftsmäll. Den går rätt in i hjärtat, rakt i magen och kommer få dig att åka med på en resa du önskar att du aldrig någonsin behöver uppleva i verkligheten.

Simon beskriver Stockholms mörkare platser med sådan känsla att du kommer känna hur du går bredvid honom och hans lika fantastiska kollegor in i natten. Takten är hög, språket är direktoch berättelsen är äkta.

Du kommer känna hopplösheten i att försöka hjälpa de som inte kan ta sig ur missbruk som alldeles ofta leder till döden. Du kommer gråta när du läser om kvinnan som ger upp sitt barn. Du kommer skratta åt en del dråpliga situationer som trots allt sker i en spanares arbete. Du kommer förmodligen tänka annorlunda om "världens äldsta yrke" när du lägger ifrån dig boken för myten om den lyckliga horan är verkligen bara det - en myt.

Du kommer bli berörd.
Om du bara läser en bok i år - låt det bli den här.

"Skuggans Lag" - en utmärkt skriven bok som beskriver situationen för unga kvinnor i en "skuggvärld ". Prostitution har ingenting, absolut ingenting att göra med den drömvärld som framställs i "Pretty Woman". Denna bok har öppnat mina ögon, den är verkligen värd att läsa!

Charlotte Netzler

2016-05-22

Jag läser mycket, men måste säga att den här boken är helt unik i sitt slag. Personlig och professionell på samma gång. Så fruktansvärt smärtsam och samtidigt så full av ljus och hopp. Innehåller berättelser ur verkligheten som också ger välgrundade argument i prostitutionsdebatten. Författaren tar med läsaren till det helvete som utgör alltför mångas vardag. Det vänder sig i magen med jämna mellanrum, för det är ingen skönmålad bild som presenteras. Du får den råa och närgångna versionen av prostitutionen och människohandeln i Sverige. Där finns torskarna, männen som köper sex och kvinnorna som utnyttjas. Som socionom är jag särskilt tagen av skildringarna av de prostituerades livsöden och hur Simon tar sig an dem. Tårarna föll redan på de första sidorna. Det märks att det är en bok skriven med hjärta, engagemang, kunskap, erfarenhet och ödmjukhet.

För övrigt flyter språket på bra och kapitlen varvas med talande citat. Snygg design och även bildmaterial. Detta är en bok jag skulle rekommendera alla.

Sofia Gustafsson

2016-05-22

En viktig bok som berör ända in i själen

Simon Häggström tar inte bara upp ett oerhört viktigt ämne, han förmedlar det dessutom på ett mycket skicklig sätt! Man blir fängslad från första sidan & det är svårt att sluta läsa. När man läst klart vill man ha en uppföljare.
Simon lyckas ge ett ansikte på alla dessa människor som utnyttjas & förnedras dagligen i vår tids slavhandel. Man gråter, känner ilska, avsky, sorg & medlidande men då & då får man även skratta.
Mycket viktig & imponerande debutbok som borde läsas av alla!

Charlotte Netzler

2016-05-21

Jag läser mycket, men måste säga att den här boken är helt unik i sitt slag. Personlig och professionell på samma gång. Så fruktansvärt smärtsam och samtidigt så full av ljus och hopp. Innehåller berättelser ur verkligheten som också ger välgrundade argument i prostitutionsdebatten. Författaren tar med läsaren till det helvete som utgör alltför mångas vardag. Det vänder sig i magen med jämna mellanrum, för det är ingen skönmålad bild som presenteras. Du får den råa och närgångna versionen av prostitutionen och människohandeln i Sverige. Där finns torskarna, männen som köper sex och kvinnorna som utnyttjas. Som socionom är jag särskilt tagen av de prostituerades livsöden och hur Simon tar sig an dem. Tårarna föll redan på de första sidorna. Det märks att det är en bok skriven med hjärta, engagemang, kunskap, erfarenhet och ödmjukhet.

Den här boken borde finnas i samtliga bokhyllor i varje hem i hela Sverige (och när den kommer ut på engelska) i hela världen!!! Simon Häggström är uppenbarligen inte bara en engagerad och duktig polis, utan även en alldeles strålande författare! Boken är helt suverän! Smärtsamma berättelser direkt ur verkligheten varvas med otroligt intressanta fakta! Ena stunden skrattar man gott och andra stunden gråter man. Skulle inte förvåna mig om den blir utnämnd till årets viktigaste bok! Köp, läs, köp en till, och ge bort!

Sofia Gustafsson

2016-05-21

Mycket viktig & imponerande debutbok som borde läsas av alla!

Henrik Lundström

2016-05-21

Fängslande läsning från första sidan. Boken beskriver en mörk och dold värld med få ljusglimtar. Spänning blandas med tragik men även komiska inslag får mig som läsare att bara vilja läsa mer!

Andreas Persson

2016-05-21

Var först aningen orolig inför att läsa denna bok. Bara ämnet fick mig att rygga tillbaka samtidigt som jag kände att prostitution var något jag skulle vilja veta mer om. Började läsa med en skräckblandad känsla men när jag väl börjat så kunde jag inte lägga ifrån mig boken. Simon lyckas få ihop det på något märkligt sätt då jag både gapskrattade och storgrät under läsningen av denna bok. Boken består av flera olika berättelser, helt oberoende av varandra, vilket gör att det blir en enorm variation i bokens berättande och miljöer.

Eva-Karin Pålsson

2016-05-21

Sträckläste boken på fyra timmar, omöjlig att lägga ifrån sig. Gråt och skratt i blandad kompott när jag läste om många gripande öde i en bister verklighet 2016. Där Simon och hans kolleger gör ett fantastiskt jobb.