Skuggans lag: en spanares kamp mot prostitutionen

Häggström, Simon

| 2016

Kriminalinspektör Simon Häggström är chef för prostitutionsgruppen: en enhet inom Stockholmspolisen. I sin vardag möter han alla de som samhället inte vill se: de prostituerade som gör sitt bästa för att sköta sina affärer utom synhåll och torskarna som till varje pris vill undvika upptäckt och straff. Trots att Sverige ligger relativt långt fram i bekämpningen av prostitution lever verksamheten och frodas. Skuggans lag är den sanna berättelsen om de människor som Simon och hans kollegor möter varje dag: de unga tjejerna som inte förstår vad de ger sig in på, de utländska kvinnorna som arbetar sju stycken samtidigt i en tvårummare på Södermalm, Lovisa som föddes in i heroinmissbruk och prostitution, och naturligtvis männen som köper kvinnorna. Boken ger en bild av verkligheten som den aldrig tidigare beskrivits, och inkluderar ett chockerande fotomaterial ur författarens eget arkiv.

Fängslande men smärtsam läsning!
Oj, vilken bok! Den väcker verkligen en hel massa olika känslor inom mig. Jag blir arg, frustrerad, förtvivlad, känner ilska och avsky. Hur kan någon behandla en annan människa på detta vis?

Detta är en nyutgåva av "Skuggans lag" med bl.a. ett nytt förord. Originalet kom ut 2016 och det har hänt en hel del sen dess, trots det är boken fortfarande högaktuell. Det är ett gäng tragiska och smärtsamma berättelser man får läsa, alla hämtade direkt ur verkligheten. Man lär känna kvinnorna bakom myten av "den lyckliga horan", deras mörka, grymma och livsfarliga värld. Man får även en inblick i sexköparnas värld genom sms-konversationer och hur de försöker försvara sig vid gripanden.

Berättelserna i boken är så välskrivna att det känns som man jobbar med Simon Häggström och hans gäng i Prostitutionsgruppen. Jag beundrar alla de som orkar jobba med detta, orkar se all misär och alla utsatta kvinnor och barn. Det är alltid svårt att betygsätta denna typ av böcker då innehållet är verkliga händelser. Men jag har utgått från språket, sättningen och hur läsvänlig boken är.

Kriminalinspektör Simon Häggström jobbar inom prostitutionsgruppen i Stockholm. Denna bok bygger på sanna berättelser - livsöden som Simon och hans kolleger möter varje dag i sitt arbete.

Wow - Var ska jag börja? Det här är en välskriven bok som väcker så mycket känslor hos mig - det är ilska, avsky, sorg och frustration, det är så smärtsamt att läsa om hur dessa kvinnnor lever och vad de får utstå. En rak höger för uppvaknandet, även om jag vet att det finns men det här är en värld som är så okänd och som jag vet så lite om - jag får en stor klump i magen. En stor hyllning till Simon och alla personer oavsett vilket yrke de har som jobbar med att hjälpa dessa kvinnor. Vilken krigaranda och glöd de har för att bekämpa de människor som köper sex och de som säljer unga kvinnor för att tjäna pengar. Detta är en grym, otäck och mörk värld. Så viktigt att detta ämne lyfts fram för att uppmärksamma och öka förståelsen för hur den här världen kan se ut och framförallt detta händer varje dag, varje timma, varje minut… Hur svårt det än är att förstå det, så är det verkligheten för någon just nu!

Välskriven, spännande och mycket viktig bok. Läs den!

Charlotta CG

2019-10-23

Läs! Detta pågår framför näsan på dig och du tror att du vet mer än du gör.

Nödvändig läsning tyvärr. Smärtsam.

Bokslukerskan 93

2019-02-11

En bok som ligger mig varmt om hjärtat. Jag stödjer "Talita" sedan många år tillbaka som hjälper kvinnor att ta sig ur prostituon...

Bokslukerskan 93

2018-08-30

Läsvärd

Tindra Jansson

2017-08-19

Otroligt bra bok. Extra roligt är att min morfar, som också är polis, har arbetat med honom, samt var bjuden till hans bok-event.

Vad som gör boken så ofantligt bra tycker jag är blandningen av innehållet; tankar, upplevelser, berättelser och bilder. Det blandade innehållet blir inte på något sätt rörigt eftersom boken har som "kapitel" - ett citat av tex en prostituerad, som ger en glimt om vad stycket kommer att handla om. Jag tycker att han får med mycket bra beskrivningar och berättar väldigt utförligt och brett om de olika gripandena, osv. Stor del av boken består av händelser han varit med om (vanligtvis gripanden av sexköpare), men han får även med ett spännande arkiv av bilder - ca 6 sidor, samt sms-konversationer mellan köparen och säljaren m.m.

Sammanfattningsvis var boken väldigt spännande och intressant på grund av det breda innehållet och de bra beskrivningarna.

Jag kan verkligen rekommendera denna boken till den som är intresserad och vill veta mer om hur prostitutionens värld ser ut. Jag kan även rekommendera boken till den som inte är så medveten eller upplyst inom ämnet, efterosm boken är skrivet på ett lättförståeligt sätt som gör att man förstår; hur ett sexköp kan gå till, vad straffet kan bli och varför man säljer, respektive, köper sex.

Maria Sommardal

2016-05-26

Det här är bäst!
Världen har fått en ny hjälte och en underbar författare. Kasta dig på denna bok nu. Det här är det bästa jag läst på år och dar. Att han dessutom finns på riktigt och räddar människors liv som ger ett eko över hela världen är mer än fantastiskt. Det går inte att släppa boken och den förändrar världen. Det som händer i boken händer på riktigt. Längtar redan efter hans nästa bok. Snälla skriv mer! Jag älskar denna bok och författare som lyser upp hela stjärnhimlen för alla människor. Vilket hjärta han har och vilken fantastisk människa och karaktär. Gör dig en tjänst och läs med en gång! Han måste få många fina pris och han måste skriva många böcker till! Simon Häggström är helt magnifik!

Nini .

2016-05-23

Den här boken är en rak höger. En käftsmäll. Den går rätt in i hjärtat, rakt i magen och kommer få dig att åka med på en resa du önskar att du aldrig någonsin behöver uppleva i verkligheten.

Simon beskriver Stockholms mörkare platser med sådan känsla att du kommer känna hur du går bredvid honom och hans lika fantastiska kollegor in i natten. Takten är hög, språket är direktoch berättelsen är äkta.

Du kommer känna hopplösheten i att försöka hjälpa de som inte kan ta sig ur missbruk som alldeles ofta leder till döden. Du kommer gråta när du läser om kvinnan som ger upp sitt barn. Du kommer skratta åt en del dråpliga situationer som trots allt sker i en spanares arbete. Du kommer förmodligen tänka annorlunda om "världens äldsta yrke" när du lägger ifrån dig boken för myten om den lyckliga horan är verkligen bara det - en myt.

Du kommer bli berörd.
Om du bara läser en bok i år - låt det bli den här.

"Skuggans Lag" - en utmärkt skriven bok som beskriver situationen för unga kvinnor i en "skuggvärld ". Prostitution har ingenting, absolut ingenting att göra med den drömvärld som framställs i "Pretty Woman". Denna bok har öppnat mina ögon, den är verkligen värd att läsa!

Sofia Gustafsson

2016-05-22

En viktig bok som berör ända in i själen

Simon Häggström tar inte bara upp ett oerhört viktigt ämne, han förmedlar det dessutom på ett mycket skicklig sätt! Man blir fängslad från första sidan & det är svårt att sluta läsa. När man läst klart vill man ha en uppföljare.
Simon lyckas ge ett ansikte på alla dessa människor som utnyttjas & förnedras dagligen i vår tids slavhandel. Man gråter, känner ilska, avsky, sorg & medlidande men då & då får man även skratta.
Mycket viktig & imponerande debutbok som borde läsas av alla!

Den här boken borde finnas i samtliga bokhyllor i varje hem i hela Sverige (och när den kommer ut på engelska) i hela världen!!! Simon Häggström är uppenbarligen inte bara en engagerad och duktig polis, utan även en alldeles strålande författare! Boken är helt suverän! Smärtsamma berättelser direkt ur verkligheten varvas med otroligt intressanta fakta! Ena stunden skrattar man gott och andra stunden gråter man. Skulle inte förvåna mig om den blir utnämnd till årets viktigaste bok! Köp, läs, köp en till, och ge bort!

Sofia Gustafsson

2016-05-21

Mycket viktig & imponerande debutbok som borde läsas av alla!

Henrik Lundström

2016-05-21

Fängslande läsning från första sidan. Boken beskriver en mörk och dold värld med få ljusglimtar. Spänning blandas med tragik men även komiska inslag får mig som läsare att bara vilja läsa mer!

Andreas Persson

2016-05-21

Var först aningen orolig inför att läsa denna bok. Bara ämnet fick mig att rygga tillbaka samtidigt som jag kände att prostitution var något jag skulle vilja veta mer om. Började läsa med en skräckblandad känsla men när jag väl börjat så kunde jag inte lägga ifrån mig boken. Simon lyckas få ihop det på något märkligt sätt då jag både gapskrattade och storgrät under läsningen av denna bok. Boken består av flera olika berättelser, helt oberoende av varandra, vilket gör att det blir en enorm variation i bokens berättande och miljöer.

Eva-Karin Pålsson

2016-05-21

Sträckläste boken på fyra timmar, omöjlig att lägga ifrån sig. Gråt och skratt i blandad kompott när jag läste om många gripande öde i en bister verklighet 2016. Där Simon och hans kolleger gör ett fantastiskt jobb.