Skuggans lag: en spanares kamp mot prostitutionen

Hggstrm, Simon

| 2016

Kriminalinspektr Simon Hggstrm r chef fr prostitutionsgruppen: en enhet inom Stockholmspolisen. I sin vardag mter han alla de som samhllet inte vill se: de prostituerade som gr sitt bsta fr att skta sina affrer utom synhll och torskarna som till varje pris vill undvika upptckt och straff. Trots att Sverige ligger relativt lngt fram i bekmpningen av prostitution lever verksamheten och frodas. Skuggans lag r den sanna berttelsen om de mnniskor som Simon och hans kollegor mter varje dag: de unga tjejerna som inte frstr vad de ger sig in p, de utlndska kvinnorna som arbetar sju stycken samtidigt i en tvrummare p Sdermalm, Lovisa som fddes in i heroinmissbruk och prostitution, och naturligtvis mnnen som kper kvinnorna. Boken ger en bild av verkligheten som den aldrig tidigare beskrivits, och inkluderar ett chockerande fotomaterial ur frfattarens eget arkiv.

Maria Sommardal

2016-05-26

Det hr r bst!
Vrlden har ftt en ny hjlte och en underbar frfattare. Kasta dig p denna bok nu. Det hr r det bsta jag lst p r och dar. Att han dessutom finns p riktigt och rddar mnniskors liv som ger ett eko ver hela vrlden r mer n fantastiskt. Det gr inte att slppa boken och den frndrar vrlden. Det som hnder i boken hnder p riktigt. Lngtar redan efter hans nsta bok. Snlla skriv mer! Jag lskar denna bok och frfattare som lyser upp hela stjrnhimlen fr alla mnniskor. Vilket hjrta han har och vilken fantastisk mnniska och karaktr. Gr dig en tjnst och ls med en gng! Han mste f mnga fina pris och han mste skriva mnga bcker till! Simon Hggstrm r helt magnifik!

Nini .

2016-05-23

Den hr boken r en rak hger. En kftsmll. Den gr rtt in i hjrtat, rakt i magen och kommer f dig att ka med p en resa du nskar att du aldrig ngonsin behver uppleva i verkligheten.

Simon beskriver Stockholms mrkare platser med sdan knsla att du kommer knna hur du gr bredvid honom och hans lika fantastiska kollegor in i natten. Takten r hg, sprket r direktoch berttelsen r kta.

Du kommer knna hopplsheten i att frska hjlpa de som inte kan ta sig ur missbruk som alldeles ofta leder till dden. Du kommer grta nr du lser om kvinnan som ger upp sitt barn. Du kommer skratta t en del drpliga situationer som trots allt sker i en spanares arbete. Du kommer frmodligen tnka annorlunda om "vrldens ldsta yrke" nr du lgger ifrn dig boken fr myten om den lyckliga horan r verkligen bara det - en myt.

Du kommer bli berrd.
Om du bara lser en bok i r - lt det bli den hr.

"Skuggans Lag" - en utmrkt skriven bok som beskriver situationen fr unga kvinnor i en "skuggvrld ". Prostitution har ingenting, absolut ingenting att gra med den drmvrld som framstlls i "Pretty Woman". Denna bok har ppnat mina gon, den r verkligen vrd att lsa!

Charlotte Netzler

2016-05-22

Jag lser mycket, men mste sga att den hr boken r helt unik i sitt slag. Personlig och professionell p samma gng. S fruktansvrt smrtsam och samtidigt s full av ljus och hopp. Innehller berttelser ur verkligheten som ocks ger vlgrundade argument i prostitutionsdebatten. Frfattaren tar med lsaren till det helvete som utgr alltfr mngas vardag. Det vnder sig i magen med jmna mellanrum, fr det r ingen sknmlad bild som presenteras. Du fr den ra och nrgngna versionen av prostitutionen och mnniskohandeln i Sverige. Dr finns torskarna, mnnen som kper sex och kvinnorna som utnyttjas. Som socionom r jag srskilt tagen av skildringarna av de prostituerades livsden och hur Simon tar sig an dem. Trarna fll redan p de frsta sidorna. Det mrks att det r en bok skriven med hjrta, engagemang, kunskap, erfarenhet och dmjukhet.

Fr vrigt flyter sprket p bra och kapitlen varvas med talande citat. Snygg design och ven bildmaterial. Detta r en bok jag skulle rekommendera alla.

Sofia Gustafsson

2016-05-22

En viktig bok som berr nda in i sjlen

Simon Hggstrm tar inte bara upp ett oerhrt viktigt mne, han frmedlar det dessutom p ett mycket skicklig stt! Man blir fngslad frn frsta sidan & det r svrt att sluta lsa. Nr man lst klart vill man ha en uppfljare.
Simon lyckas ge ett ansikte p alla dessa mnniskor som utnyttjas & frnedras dagligen i vr tids slavhandel. Man grter, knner ilska, avsky, sorg & medlidande men d & d fr man ven skratta.
Mycket viktig & imponerande debutbok som borde lsas av alla!

Charlotte Netzler

2016-05-21

Jag lser mycket, men mste sga att den hr boken r helt unik i sitt slag. Personlig och professionell p samma gng. S fruktansvrt smrtsam och samtidigt s full av ljus och hopp. Innehller berttelser ur verkligheten som ocks ger vlgrundade argument i prostitutionsdebatten. Frfattaren tar med lsaren till det helvete som utgr alltfr mngas vardag. Det vnder sig i magen med jmna mellanrum, fr det r ingen sknmlad bild som presenteras. Du fr den ra och nrgngna versionen av prostitutionen och mnniskohandeln i Sverige. Dr finns torskarna, mnnen som kper sex och kvinnorna som utnyttjas. Som socionom r jag srskilt tagen av de prostituerades livsden och hur Simon tar sig an dem. Trarna fll redan p de frsta sidorna. Det mrks att det r en bok skriven med hjrta, engagemang, kunskap, erfarenhet och dmjukhet.

Den hr boken borde finnas i samtliga bokhyllor i varje hem i hela Sverige (och nr den kommer ut p engelska) i hela vrlden!!! Simon Hggstrm r uppenbarligen inte bara en engagerad och duktig polis, utan ven en alldeles strlande frfattare! Boken r helt suvern! Smrtsamma berttelser direkt ur verkligheten varvas med otroligt intressanta fakta! Ena stunden skrattar man gott och andra stunden grter man. Skulle inte frvna mig om den blir utnmnd till rets viktigaste bok! Kp, ls, kp en till, och ge bort!

Sofia Gustafsson

2016-05-21

Mycket viktig & imponerande debutbok som borde lsas av alla!

Henrik Lundstrm

2016-05-21

Fngslande lsning frn frsta sidan. Boken beskriver en mrk och dold vrld med f ljusglimtar. Spnning blandas med tragik men ven komiska inslag fr mig som lsare att bara vilja lsa mer!

Andreas Persson

2016-05-21

Var frst aningen orolig infr att lsa denna bok. Bara mnet fick mig att rygga tillbaka samtidigt som jag knde att prostitution var ngot jag skulle vilja veta mer om. Brjade lsa med en skrckblandad knsla men nr jag vl brjat s kunde jag inte lgga ifrn mig boken. Simon lyckas f ihop det p ngot mrkligt stt d jag bde gapskrattade och storgrt under lsningen av denna bok. Boken bestr av flera olika berttelser, helt oberoende av varandra, vilket gr att det blir en enorm variation i bokens berttande och miljer.

Eva-Karin Plsson

2016-05-21

Strcklste boken p fyra timmar, omjlig att lgga ifrn sig. Grt och skratt i blandad kompott nr jag lste om mnga gripande de i en bister verklighet 2016. Dr Simon och hans kolleger gr ett fantastiskt jobb.