Skuggan

Ekeroth, Helen

Tolvåriga Nuwa börjar på kejsarens drakberidarskola för att lära sig att tämja drakar med hjälp av magi och silverklockor. Där går flickor som vill bli krigare i kejsarens styrka och konkurrensen är hård. Men Nuwa är också på skolan för att ta reda på varför hennes nu döda mamma plötsligt och utan förklaring slutade som drakberidare. Det visar sig vara svårare än Nuwa anat, både att rida en drake och att få reda på sanningen om sin mamma. Samtidigt dras hon in i en hemlig motståndsrörelse på skolan, något som förändrar allt. Det finns hemligheter som är långt större än hennes egna och frågan är vem som kan lita på vem. Skuggan är första delen i fantasytrilogin Drakberidaren.

Jennifer Johansson

2019-09-14

Tack så mycket Helen för recex!

Drakar, spänning, magi, hemligheter och intriger - vad kan bli bättre?!

Skuggan handlar om Nuwa som anlänt till en skola där man lär sig att rida på drakar. Hon är där både för att lära sig rida drakar, men även för att försöka lösa mysteriet om varför hennes mamma valde att lämna skolan så plötsligt.

Jag ÄLSKAR handlingen i denna bok. Det är fartfyllt, magiskt och härligt att få lära känns Nuwa och få uppleva så mycket drakar i en bok. Det som gör att denna bok faller lite för mig beror på att den innehåller så mycket karaktärer. Därför känns det som att det är ungefär 4-5 stycken karaktärer som har mer djup, medan de andra bara är där. Jag blandade också ihop några av karaktärerna med varandra, vilket gjorde vissa tvister svåra att förstå. Till andra boken hade jag gärna önskat ett personregister någonstans i boken så att ifall man är osäker så är det lättare att gå dit och kolla vem som är vem. Men allt annat var verkligen magiskt; magisystemet, världen, hur skolan var uppbyggd med de olika ämnena och beskrivningen av de olika drakarna.

Jag behöver andra boken nu nu nu!

Gullis lästips

2019-04-25

Här får vi följa med till Nuwas värld bland drakar, magi och hemligheter!

”Den föräldralösa och tolvåriga Nuwa har med hjälp av ett falskt rekommendationsbrev från sin storebror börjat på kejsarens drakberidarskola för att lära sig att tämja drakar med hjälp av magi och silverklockor. Där går flickor som vill bli krigare i kejsarens styrka och konkurrensen är hård. Men Nuwa är också på skolan för att ta reda på varför hennes nu döda mamma plötsligt och utan förklaring slutade som drakberidare. Det visar sig vara svårare än Nuwa anat, både att rida en drake och att få reda på sanningen om sin mamma. Men det finns hemligheter som är långt större än hennes egna och frågan är vem som kan lita på vem och när Nuwa även visar sig besitta en speciell gåva blir hon en bricka i spelet för en hemlig motståndsrörelse på skolan som är ute efter att hindra kejsaren från sina mörka planer. Något som förändrar allt.”

~ Skuggan är en riktigt spännande berättelse som utspelar sig i en fiktiv asiatisk värld.
Med sin medryckande handledning är det en bok fylld med drakar, magi och hemligheter.

Denna härliga läsupplevelse lockade mig först med den maffiga framsida med guldskimrande bokstäver och den stora draken. I boken möts vi av Nuwas magiska värld med hjälp av en en otroligt välgjord karta som får mig att tänka på en gammal målning av ett kinesiskt landskap. Det är en välskriven bok skriven med luftig text och korta kapitel som passar att läsas av bokslukare i mellanstadiet åldern.

Jag gillar även hur författaren vänder och vrider på olika stereotypa könsroller och normer på ett snyggt sätt och får det är verka som en självklarhet som att det endast är tjejer som kan rida drakar och vara med i armén och där killarna därför blir drakskötare och ska se till så att utrustning och sådant fungerar. Här tas den fina kärleken mellan samkönad kärlek upp och här betraktas inte den homosexuell kärlek som något som skulle vara avvikande mot normen.

Skuggan är första delen i fantasytrilogin Drakberidaren och jag ser verkligen fram emot att ta del av den spännande fortsättningen.

Spännande, underhållande & välskriven!

Detta är första delen i en ny fantasyserie som är riktigt bra och klart läsvärd. Som kontrast till fantasy-världar med europeisk historia som förlaga får vi i denna istället uppleva en värld klart inspirerad av kina. Nytt och uppfriskande!
Nuwa kommer från en enkel by men efter att det uppdagas att hennes mamma studerat vid kejsarens drakberidarskola så väljer Nuwa att i smyg söka dit. Dels för hon fascineras av drakarna men också för hon vill ta reda på varför hennes mamma hastigt lämnade sin plats vid skolan för ett enkelt liv i byn. I bokens början har Nuwa precis blivit antagen och ska starta vid skolan. Väl där kommer hon i kontakt med rebeller som motarbetar kejsarens hårda styre.

I Nuwas värld är det enbart kvinnor som blir drakberidare då drakarna aldrig har accepterat en manlig beridare. I förlängningen är det alltså enbart kvinnor som blir kejsarens krigare från drakarnas ryggar. Killarna på skolan har istället rollen som drakskötare som stöttar drakberidarna och fixar med allt material.
Detta är en självklarhet och inget som presenteras som konstigt. Boken har alltså en hel drös initiativrika tjejer bland karaktärerna med olika personligheter - några man gillar och några man ogillar.

Helen Ekeroth är förutom författare också statsvetare. Denna kompetens lyfter hon in i boken på ett naturligt sätt genom t.ex inslag av källkritik och analys av historiska texter. Det är inte så att författaren väver in dessa delar på ett sätt som gör boken till en präktig SO-lektionen utan tvärtom, det vävs in på ett sätt som förhöjer berättelsen och ger den extra djup. En duktig SO-lärare kan förstås också säkert utnyttja de bitarna för diskussion i sin undervisning.

Även för mig som förälder blir boken medryckande och jag kommer på mig själv att reflektera kring karaktärerna och vad som egentligen är sanning och bakomliggande motiv. Detta har verkligen varit en läsupplevelse som engagerat både mig och A (8,5 år). Jag har högläst 2 timmar varje kväll för varken jag eller A vill lägga ifrån oss boken. Berättelsen blir hela tiden bättre och bättre.

Vi gillar Nuwas karaktär, men för några av hennes vänner hade vi önskat lite djupare beskrivningar kring karaktärerna. Vi känner att vi inte riktigt får lära känna hennes vänner Danu och Song tillräckligt mycket för att ”knyta an”. Något vi hoppas fördjupas till nästa bok kring karaktärerna.

För högläsning så kommer då och då stycken som blir konstiga att högläsa och man stakar sig lite. Men dessa tillfällen blir färre under bokens gång. Den passar förmodligen bättre att läsa tyst själv, men samtidigt tycker jag att boken är väldigt bra så att man tappar läsflytet ibland under högläsningen gör inte så mycket. Skulle man som lärare högläsa boken högt för en mellanstadieklass tror jag det skulle bli succé. Ni skulle få intressanta diskussioner under bokens gång och när fler delar har släppts i serien så småningom så kommer barnen helt klart läsa vidare resten av serien själva.