Skuggan över stenbänken

Gripe, Maria

| 1986

Först visade Carolin mig fotografiet, sedan ångrade hon sig plötsligt och gömde undan det. Men jag hann se en mörk skugga som föll snett över bilden. Carolin hade undrat över skuggan vems den var. De osynliga närvarande intresserade henne mest, och hon hade talat om fotografen som den som finns med i alla bilder utan att själv synas. Detta var typiskt för Carolin, denna märkliga varelse, som blev vår nya jungfru, och som inte liknade någon vi haft förut. Carolin, som ville bli älskad av alla, och som också blev det utom möjligen av Svea, vår gamla hushållerska, som tyckte hon var en minst sagt obegriplig person. Året är 1911 och Carolin kommer som jungfru till familjen. Det är inget märkvärdigt med det. Jungfru byter man ju lite då och...

Malin Falk

2023-03-12

Mystiskt och spännande ungdomslitteratur

Margareta Vanessa

2020-12-28

En riktigt bra början på en ljuvlig serie! Carolin är en högt välutvecklad och intressant karaktär. En tidsresa, verkligen.

Anna Hedenstedt

2014-12-22

Platt fall! Hade helt andra förväntningar på denna bok. T ex trodde jag den skulle innehålla ett övernaturligt mysterium! Det enda "gåtfulla" listar man ju ut svaret på efter två ledtrådar.

2014-01-30

Välskriven tillika mystisk och magisk ungdomsbok som passade en "gamling" som mig väldigt bra att läsa. Kan varmt rekommendera den!

Carolina Månsson

2013-10-21

En favorit från barndomen som aldrig tappar sitt skimmer, sitt mystiska vemod.

Emma

2013-07-27

Maria Gripe skriver så fint och den här var härlig att läsa även som vuxen. Sträckläsning!

Alekzandra K.

2013-06-02

Maria Gripe skriver tilltalande spännande, även om vardagliga händelser. Det är inte mycket mystik i denna berättelse, som i Agnes Cecilia, men nog är det hemlighetsmakeri och äventyr. Att berättelsen utspelar sig mellan 1911 och 1914 gör det hela än mer spännande då vi får ta del av hemskheterna med Titanic och sorgen över August Strindbergs död. Gnabb och tjäbbel om kvinnors rättigheter diskuteras detsamma flitigt mellan husorna och jag skulle vilja säga att det är en ytters feministisk bok, trots att det kanske inte var menat. Den är vacker, välskriven och underbar. Tänker låna mig de andra två delarna och läsa i sommar!

Maria Palm

2011-09-11

Ett ord fastnar i mitt sinne efter denna bok suggestiv. Fantasieggande. Vem är Carolin? Är hon sin bror? Har hon ihop det med pappan i huset? Frågorna staplas på varandra. Gillar det.

Natasha Illyés

2011-07-03

Maria Gripe var en av mina bästa vänner när jag växte upp. Mååååååånga år senare återvänder jag till den här kvartetten och upptäcker en ganska tunn historia med ansträngd mystik...

Anna Sandstedt

2010-02-12

Läste denna när jag var yngre, min kusin och jag gillade berättelser av den lite mystiska sorten. Gillade även de andra böckerna i serien.

Anneli Christie

2010-01-21

Ok, nu var det ju ca 20 år sedan jag läste den men kommer verkligen ihåg hur bra den var då.