Skuggan över Innsmouth

Lovecraft, H P

| 2008

?Var upphör vansinnet och var tar verkligheten vid? Är det möjligt att till och med mina senaste farhågor är ren villfarelse??Något har hänt i den lilla hamnstaden Innsmouth. Husen står igenbommade, fallfärdiga och maskätna, men det hörs sällsamma ljud bakom de tjocka träplankorna; hasande steg, gutturala läten och omänskliga röster. Stanken av rutten fisk blåser in från havet. Vad var det egentligen som hände på Devil Reef, vad gjorde kapten Obed Marsh där? Det berättas om ohyggliga saker. Folk har försvunnit spårlöst, det ryktas om människooffer och avgudadyrkan. Vem vet vilka gudar som nu vaknat i det mörka havsdjupet?"Skuggan över Innsmouth" anses vara en av Lovecrafts absolut främsta skräckberättelser. Här presenteras den för första gången i en textkritisk utgåva, med författarens egna anteckningar, strukna utkast och kommentarer. Utgåvan innehåller dessutom Lovecrafts sällan publicerade...

Nicklas Björk

2015-11-14

Ett isolerat samhälle. En överenskommelse med det övernaturliga. Mutationer. Den här lilla historien ger mig allt som jag älskar med skräck och betyget blir en välförtjänad 4:a.

Mattias Lönnebo

2011-12-09

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Stämningen, kultkul, obehaglig, men samtidigt som vanligt omständigt skriven. Om Lovecrafts språkliga behandling hade varit bättre skulle detta varit i toppklass. Det är ändå en underbar kultnovell.

Martin Halldin

2011-06-24

Skräckmästaren Howard Philips Lovecraft (1890–1937) sade sig själv inte vara nöjd med denna berättelse. För läsaren ter sig detta tämligen obegripligt om inte Lovecrafts person tas med i sammanhanget. Han var nämligen mycket självkritisk och tyckte inte sällan att hans alster uppvisade brister av olika slag.

Historien överbevisade dock Lovecraft. Idag – mer än 70 år efter sin död – åtnjuter han i det närmaste ikonstatus bland både läsare och författare av skräcklitteratur. Och Skuggan över Innsmouth, som publicerades första gången 1936, är en av hans klassiker.

I berättelsens centrum finner vi en ung man som gör en resa till den mystiska staden där invånarna tycks ovanligt sjukliga och degenererade och i klorna på en mystisk kult. Innsmouth är mycket illa sett av grannsamhällena men trots att han varnats beger sig berättaren dit för att stilla sin nyfikenhet. Där upptäcker han fasor så ohyggliga att de knappt låter sig beskrivas…

Jag föredrar att läsa berättare på originalspråk, men i Arthur Isfelts varsamma översättning kommer Lovecrafts adjektivtyngda språk till sin fulla rätt och det är ett rent nöje att ge sig in i författarens värld av namnlösa fasor. Sällan har Ondskan beskrivits så vackert som här:

”Bland dessa reliefer fanns fabulösa monster, vämjeligt vidriga och ondskefulla – till hälften fiskartade, till hälften grodlika – och jag kunde inte befria mig från känslan av ett spöklikt och obehagligt pseudominne, som om de frambesvärjde någon avbild från djupt liggande celler och vävnader vilkas enda funktioner var helt och hållet primala och ohyggligt uråldriga. Emellanåt inbillade jag mig att varje detalj hos dessa hädiska fiskgrodor överflödade i den okända och omänskliga ondskans ultimata kvintessens.”

Att denna utgåva av Skuggan över Innsmouth dessutom innehåller Lovecrafts korta självbiografi Några ord om ett icke-väsen, kultboken Necronomicons historik, författarens anteckningar kring sin berättelse och ett efterord av skräckdoktor Mattias Fyhr gör den icke desto mindre läsvärd.