Skugga över månen

Nozlin, Annah

| 2014

Hennes ögon skvallrar om en hemlighet som ingen vill veta. Den föräldralösa flickan Mira blir återigen hemlös när hennes hus brinner ner och hon tvingas klara sig själv. Trots att det är förbjudet dras hon till den yngsta prinsen av blodet Arkin Zain. Prinsen som göms undan av sin egen familj.Ett sekel har passerat sedan kriget mot kung Jalpesh och trädälvorna har lämnat de Nordliga kungadömena. Efter många år har två trädälvor nu återvänt.Kanske är det ödet, som stjär-norna styr, som gör att Mira följer med när prinsen rymmer från slottet i Kebca. Storkonungen ut-fäster en väl tilltagen belöning till den som återlämnar hans son och det lilla sällskapet jagas genom skogarna.En skugga fördunklar månen och inte ens skogens vinterväktare vet vad det är, bara att skuggan är något som är djupt fel.Skugga över månen är första delen i serien Miras saga, som är en fristående fortsättning på Ekens...

Idag läste jag ut "Skugga över månen" som är första delen i fantasyserien "Miras Saga".
En skickligt skriven och spännande bok som tar en med på en spännande resa till en annan tid, sagornas tid. Där allt är möjligt och ändå inte.
Den slutar väldigt spännande men tack och lov har jag fortsättningen.🙏❤
~
~
@annanozlin
#annahnozlin #mirassaga #mirassagadel1 #skuggaövermånen #fantasy #fantasyserie #boktips #lästips #bokrecension

Rosita Söderström

2020-09-19

Tacksam att veta detta är första delen av tre och att jag har del två tillgänglig. Annars tog inte mina tårar slut....

Jag hade dock lite svårt att fortsätta vara så begeistrad som jag först var, till att önska läsa denna bok, när jag börjat ta del utav texten. Mitt läsjag behövde i alla fall ta sig in i boken en bit, innan jag drogs med i händelserna och karaktärerna. Sedan blev det en närmre sidvändare.

Nozlins miljöskildringar samt gestaltandet av framförallt Miras känsloliv är både berörande och vackert på ett emotionellt men också konstruktivt vis.

Mira är en föräldralös flicka som bortskänkes på marknaden. Hon hamnar hos Thui, där hon tillsammans med några andra flickor och en pojk fostras i hushållsarbeten. Mira säljs senare som 15åring för att tjänstgöra som piga på slottet.

Utan att spoila allt för mycket så är detta uppladdningen till en mängd äventyr på flykt tillsammans med Mira, prinsen Tanveer av Arkin Zain och hans mentor Consalvo.

Vi får bl.a. träffa på trädälvor, Vinterväktaren med vintervittror och Bergskungens döttrar. Formskiftare och vargflockar. Vill heller inte utesluta den betydelsefulle Tareck i recensionen, så även han får här i slutet omnämnas. En man som också slår följe med sällskapet på väg till de sägenomspunna Isbergen.

Det är en spännings- och farofylld vandring där inte minst månen spelar stor roll. Vad är det för skugga som allt mer anas däröver? Inte ens Vinterväktaren vet....

Det här är första delen i Miras Saga som är en fristående fortsättning på tidigare bokserien Ekens dotter (som utspelar sig hundra år tidigare). Med spänning får vi följa den magiska resan och alla oförberedda händelser och annorlunda människor och varelser. En fantasy i min smak och jag älskade den här första delen! Bokens handling och karaktärer som fångade mig som en flugfälla och jag blev fast direkt. Inte för lång och inte för kort, välskriven och detaljerna kring både miljön och karaktärer får ett stort plus. Ett tips till er från mig: Läs!

Kim M. Kimselius

2020-01-10

Från en klar femma ramlade boken ner till betyg tre när berättelsen avslutades mitt i en spännande händelse. Vad är det med dagens fantasyförfattare? Varför sluta berättelsen när den är som mest spännande? Det går att få läsaren att vilja läsa vidare genom att ha ett bra slut, som lockar till vidare läsning. Det här slutet får mig att aldrig mer vilja läsa en bok av Annah Nozlin, även om jag älskar vartenda ord i boken, fram till de sista raderna.

Under läsningen har jag i mina tankar öst beröm över författaren, ordval, miljöskildringar, karaktärer. Jättebra skrivet förutom slutet...

Dessutom tycker jag att prologen kan plockas bort helt och hållet. Jag läste bara de två första raderna och tänkte "Åh, vilken tråkig bok!" Sedan gick jag direkt till första kapitlet där författaren visade sin talang genom att gripa tag direkt. Om det är första boken i en serie, behöver man inte ha en prolog som berättar om vad som har hänt i författarens tidigare böcker. Om man vill ha med dem händelserna kan de vävas in i historien.

Som sagt, jag älskade verkligen boken, men jag kommer tyvärr aldrig mer att läsa någon mer bok av Anna Nozlin, för jag vet att författaren kommer att göra samma sak med nästa bok, i tron att det inte finns något annat sätt att få läsaren att läsa nästa bok. Tyvärr blir det motsatt effekt i det här fallet.

Om du inte har något emot att inte få reda på hur allt slutar tycker jag du ska läsa boken för språkets skull och berättelsens uppbyggnad.

En jätte mysig och intressant bok. Det är väldigt enkelt att tycka om Mira som karaktär. Det finns en hel del fantastiskt unika karaktärer i boken, min favorit är nog ändå skogens vinterväktare.