Skugg-gömman

Gripe, Maria

| 1988

?Vet Du förresten vad en skugg-gömma är? Jo, det är en spegel. Förr i tiden, för mycket länge sen, när människan på många sätt var visare än vi är idag och mycket förtrognare med både tingens och själens innersta hemligheter, så kallade man speglar för skugg-gömmor.?  Det här är Carolins egen berättelse. Året är 1914 och Carolin bor nu i Stockholm och ägnar sig åt teater. Hon är fast besluten att göra upp med sitt förflutna och gör allt för att förstå sig på vem hon är och vilket liv hon vill leva. Sökandet efter -- eller kanske jakten på -- sitt ?sanna jag? har börjat  Carolin bor i en liten enkel lägenhet med påfallande många speglar. Hon förklarar att hon behöver dem i sitt arbete när hon iakttar sig själv för att studera en roll. Men i själva verket är speglarna ett uttryck för den personlighetsklyvning som Carolin har. Det är i speglarna hon möter Saga, sitt andra...

Malin Falk

2023-08-06

Lite knepig och hade svårt att fastna i början, men det är väl för att det är Carolins bok.

Margareta Vanessa

2020-12-28

Roligt att veta hur det gick för Carolin i livet. Dock ett lite för abrupt avslut till berättelsens tidigare händelser. Men tack vare en och annan lärdom i samband Carolins komplexa liv efteråt väger upp. Helt klart en läsvärd serie!

2014-02-27

Åter igen en väldigt välskriven, intressant & magisk bok! Nu har jag läst alla böcker i skuggserien- vilket faktiskt känns tråkigt. Jag hade gärna börjat med ytterligare en! Rekommenderas varmt till barn såväl tonåringar, samt till oss "gamlingar".

A Bookaholic Swede

2010-08-11

Ok avslut på bokserien!

Johanna Falkered

2009-07-01

Sveriges bästa författare för den yngre skaran