Skugg-gömman

Gripe, Maria

Fjärde boken i Maria Gripes älskade Skuggserie »I Maria Gripes böcker blir människan så egendomligt stor, så rik på nyanser och komplexitet. Jag tror aldrig jag har läst någon större människokärlek.« Lotta Olsson, DN I Skugg-gömman är året 1914. Flickorna har blivit äldre. Carolin har flyttat till Stockholm, fast besluten att göra upp med sitt förflutna. I en enkel, liten spegelprydd lägenhet söker hon efter sitt sanna jag. Carolin säger att hon behöver speglarna för sina teaterstudier, men är det verkligen så enkelt? Är det inte egentligen så att det är i speglarna hon möter Saga, sitt andra jag? De fyra böckerna i Skuggserien tillhör Maria Gripes mest älskade. I serien ingår Skuggan över stenbänken [1982], ?och de vita skuggorna i skogen [1984], Skuggornas barn [1986] samt Skugg-gömman [1988]. MARIA GRIPE [1923-2007] är en av Sveriges bästa och mest...

Malin Falk

2023-08-06

Lite knepig och hade svårt att fastna i början, men det är väl för att det är Carolins bok.

Margareta Vanessa

2020-12-28

Roligt att veta hur det gick för Carolin i livet. Dock ett lite för abrupt avslut till berättelsens tidigare händelser. Men tack vare en och annan lärdom i samband Carolins komplexa liv efteråt väger upp. Helt klart en läsvärd serie!

2014-02-27

Åter igen en väldigt välskriven, intressant & magisk bok! Nu har jag läst alla böcker i skuggserien- vilket faktiskt känns tråkigt. Jag hade gärna börjat med ytterligare en! Rekommenderas varmt till barn såväl tonåringar, samt till oss "gamlingar".

A Bookaholic Swede

2010-08-11

Ok avslut på bokserien!

Johanna Falkered

2009-07-01

Sveriges bästa författare för den yngre skaran