Skärvornas drottning

»Skärvornas drottning är en roman som biter sig fast mer och mer, för varje sida; rörande, upprörande, berörande. Och spännande!« BTJFlerfaldigt Augustprisnominerade författaren Johanna Nilsson tar över stafettpinnen i romanserien Släkten.Unga Hedvig drömmer om en annan tillvaro än den som erbjuds henne på Ransta gård i 1500-talets Sverige. Ända sedan barnsben har hon önskat sig ett liv i frihet, utan någon man som bestämmer över hennes framtid. Uppmuntrad av sin mormor har hon därför bestämt sig för att gå i kloster. Men planerna ändras abrupt då Hedvig tvingas fly från sin hembygd. Hon färdas genom ett rike präglat av den danske kung Kristians grymheter. På sin resa möter hon en ung man, som även han är på flykt. Han kallar sig för Gösta. I största hemlighet delar de en natt i Dalarna. Men redan nästa dag skiljs deras vägar åt. För Gösta leder stigen...

2019-12-04

Skärvornas drottning är den elfte delen i serien Släkten som startar på 900-talet och nu har kommit fram till 1500-talet. Jag har läst alla böcker i serien innan och tycker väldigt mycket om serien, den bjuder på många starka och intressanta kvinnoporträtt. Serien byter författare för varje bok och nu har turen gått till Johanna Nilsson. Johanna har jag tidigare läst några ungdomsböcker av och gillat.

Boken börjar riktigt lovande och jag slåss av det vackra och nästan poetiska språket. Det är intressant att få lära känna Hedvig som i bokens början bara är tretton år. Hedvig växer upp och blir vuxen kvinna i en tid som är tuff för kvinnor, vilket gör att Hedvig ger sig ut på en resa för att gå i kloster. Vägen kantas av problem, hunger, fattigdom och av kärlek.
Jag blir inte berörd av Hedvig och hennes liv och berättelsen når inte riktigt fram. Jag tycker den har lite för snabba skiftningar mellan olika tider. Det är 1515 för att i nästa kapitel vara 1520 och så fortsätter det igenom boken. Det känns som berättelsen aldrig går på djupet utan blir mer en ytligare översikt över Hedvigs liv. Jag hade önskat att få gå mer på djupet och fått lära känna Hedvig mer. Slutet kommer även lite hastigt fast jag tycker att berättelsen inte riktigt var färdig där. Boken är väldigt lättläst och det är alltid roligt att läsa historiska romaner men för mig blev det tyvärr ingen hit den här gången.

Berörande, fängslande & välskriven!

Solveig Andersson

2019-11-15

talbok, storytel
Superb! Har älskat alla böckerna i serien "Släkten" och detta är inget undantag. Läs den och njut!

Katarina Strid

2019-10-12

Fin bok som jag mer eller mindre sträckläste då den var bra berättad, man vill veta hur det går. Den första i serien som berättas ur jag-perspektiv, och som även berör psykisk ohälsa. Man känner så mycket för Hedvig. Det är både glädje och tragik, rörande berättat.
Sen frågar jag mig hur denna bok för serien framåt.