Skärvornas drottning

»Skärvornas drottning är en roman som biter sig fast mer och mer, för varje sida; rörande, upprörande, berörande. Och spännande!« BTJFlerfaldigt Augustprisnominerade författaren Johanna Nilsson tar över stafettpinnen i romanserien Släkten.Unga Hedvig drömmer om en annan tillvaro än den som erbjuds henne på Ransta gård i 1500-talets Sverige. Ända sedan barnsben har hon önskat sig ett liv i frihet, utan någon man som bestämmer över hennes framtid. Uppmuntrad av sin mormor har hon därför bestämt sig för att gå i kloster. Men planerna ändras abrupt då Hedvig tvingas fly från sin hembygd. Hon färdas genom ett rike präglat av den danske kung Kristians grymheter. På sin resa möter hon en ung man, som även han är på flykt. Han kallar sig för Gösta. I största hemlighet delar de en natt i Dalarna. Men redan nästa dag skiljs deras vägar åt. För Gösta leder stigen...

Maria Jönsson

2020-11-26

Börjar bra men tappar sedan detta helt. Den sämsta delen i serien. Grundtanken är bra men detta kunde gjorts annorlunda.

Berörande, fängslande & välskriven!

Solveig Andersson

2019-11-15

talbok, storytel
Superb! Har älskat alla böckerna i serien "Släkten" och detta är inget undantag. Läs den och njut!

Katarina Strid

2019-10-12

Fin bok som jag mer eller mindre sträckläste då den var bra berättad, man vill veta hur det går. Den första i serien som berättas ur jag-perspektiv, och som även berör psykisk ohälsa. Man känner så mycket för Hedvig. Det är både glädje och tragik, rörande berättat.
Sen frågar jag mig hur denna bok för serien framåt.