Nr skruven dras t

James, Henry

| 2006

"Msterlig skrck av Henry James " Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet Nr skruven dras t r en klassisk spkhistoria. Den psykologiska romanens mstare Henry James lter oss betrakta verkligheten genom en ung guvernants oskra gon. Dr samlar sig ett namnlst hot, riktat mot de tv unga liv hon r satt att beskydda. Man vad finns utanfr betraktarens blick, var gmmer sig fasans egentliga klla? Henry James gr i Nr skruven dras t bruk av ett perspektivistiskt berttande som har oroat lsare sedan romanen publicerades 1898 - snart sagt varje kritisk teori under 1900-talet har presenterat sin egen tolkning av romanen. Den har anvnts fr att diskutera kvinnans situation i det viktorianska patriarkatet, det mnskliga psykets struktur och frfattarens mjligheter att manipulera sin lsare. Henry James (1843-1916) fddes i New York men emigrerade tidigt till Europa....

2018-01-20

Det finns ju ett antal skrckklassiker som man som skrckfantast borde ha lst. Nr skruven dras t r en av dem. Drfr blev jag ju vldigt glad nr jag sg att det hade kommit en nyversttning och till slut s flyttade den hem till mig. Efter drygt tv r som dammsamlande i hyllan s var det ntligen dags att lsa den. Ls mer p min blogg

2016-07-26

Varken skrmmande eller spnnande, dock njutbar prosa.

Emma Svanberg

2014-08-17

Lyssnade p brottstycken av den p radiofljetongen och ville lsa boken. Men den var mycket mer skrmmande under upplsning, kanske lste fr snabbt.

Q

Queenie Starstrike

2014-07-20

Bsta spkhistorien!

Helt okej

Anna Hedenstedt

2014-02-23

Om man upprepar p varje sida hur fasansfullt, vederstyggligt, ohyggligt och fruktansvrt det r s blir det inte s fasansfullt, vederstyggligt, ohyggligt eller fruktansvrt. Skrck p detta vis r pass precis som strkmusiken i hitchcocks rysare. (Dessutom fattade jag aldrig slutet men vid det laget var jag s uttrkad s jag nd tyckte slutet var bra - fr att det var, just, slut.

Alekzandra K.

2013-07-30

Riktigt bra och vlskriven spkhistoria dr vi fr flja en kvinnas undran ver huruvida barnen hon tar hand om r onda eller besatta av spken.

Ulla Englund

2012-09-07

Fyra bortkastade timmar nr jag hade kunnat lyssna p ngot annat. Spkhistoria, ja. Spnnande, nej. Obegriplig, nstan.

Cecilia Fredriksson

2012-07-28

Fenomenal spkhistoria! lskade boken rakt igenom. Tyckte mycket om antydningarna och den suggestivt uppbyggda spnningen.

Natasha Illys

2012-05-31

Kanske inte s spnnande eller srskilt lskig, men driven och definitivt lsvrd.

Elizabet Hedberg

2011-03-08

Lrde mig en tnkvrd sak av boken: mnniskans strsta drskap: att inte stanna i tid . Den insikten kan anvndas p mycket i livet!

Erika Rnngrd

2010-10-02

Hpnadsvckande dlig kvalitet p ljudboken. Lg ljudkvalitet och slarvig klippning - vid minst ett tillflle hr man Ewa Frling lsa fel och ta om.
Med en normalbra ljudboksinlsning hade boken ftt en trea. Storyn har jag till en brjan lite svrt att f grepp om, och nr jag vl nr slutet knner jag mig lite frvirrad.

Sofia kerberg

2009-10-03

Kanske hade jag fr hga frvntningar, men vad var det hr??? Riktigt bra engelska, visst, men saker och ting blir inte lskiga bara fr att James sger att de r det... Nu hdar jag, med det kndes lite som Stephen King p Valium.