När skruven dras åt

James, Henry

| 2006

"Mästerlig skräck av Henry James " Carl-Johan Malmberg, Svenska Dagbladet När skruven dras åt är en klassisk spökhistoria. Den psykologiska romanens mästare Henry James låter oss betrakta verkligheten genom en ung guvernants osäkra ögon. Där samlar sig ett namnlöst hot, riktat mot de två unga liv hon är satt att beskydda. Man vad finns utanför betraktarens blick, var gömmer sig fasans egentliga källa? Henry James gör i När skruven dras åt bruk av ett perspektivistiskt berättande som har oroat läsare sedan romanen publicerades 1898 - snart sagt varje kritisk teori under 1900-talet har presenterat sin egen tolkning av romanen. Den har använts för att diskutera kvinnans situation i det viktorianska patriarkatet, det mänskliga psykets struktur och författarens möjligheter att manipulera sin läsare. Henry James (1843-1916) föddes i New York men emigrerade tidigt till Europa....

2018-01-20

Det finns ju ett antal skräckklassiker som man som skräckfantast borde ha läst. När skruven dras åt är en av dem. Därför blev jag ju väldigt glad när jag såg att det hade kommit en nyöversättning och till slut så flyttade den hem till mig. Efter drygt två år som dammsamlande i hyllan så var det äntligen dags att läsa den. Läs mer på min blogg

2016-07-26

Varken skrämmande eller spännande, dock njutbar prosa.

Emma Svanberg

2014-08-17

Lyssnade på brottstycken av den på radioföljetongen och ville läsa boken. Men den var mycket mer skrämmande under uppläsning, kanske läste för snabbt.

Q

Queenie Starstrike

2014-07-20

Bästa spökhistorien!

Helt okej

Anna Hedenstedt

2014-02-23

Om man upprepar på varje sida hur fasansfullt, vederstyggligt, ohyggligt och fruktansvärt det är så blir det inte så fasansfullt, vederstyggligt, ohyggligt eller fruktansvärt. Skräck på detta vis är passé precis som stråkmusiken i hitchcocks rysare. (Dessutom fattade jag aldrig slutet men vid det laget var jag så uttråkad så jag ändå tyckte slutet var bra - för att det var, just, slut.

Alekzandra K.

2013-07-30

Riktigt bra och välskriven spökhistoria där vi får följa en kvinnas undran över huruvida barnen hon tar hand om är onda eller besatta av spöken.

Ulla Englund

2012-09-07

Fyra bortkastade timmar när jag hade kunnat lyssna på något annat. Spökhistoria, ja. Spännande, nej. Obegriplig, nästan.

Cecilia Fredriksson

2012-07-28

Fenomenal spökhistoria! Älskade boken rakt igenom. Tyckte mycket om antydningarna och den suggestivt uppbyggda spänningen.

Natasha Illyés

2012-05-31

Kanske inte så spännande eller särskilt läskig, men driven och definitivt läsvärd.

Elizabet Hedberg

2011-03-08

Lärde mig en tänkvärd sak av boken: människans största dårskap: att inte stanna i tid . Den insikten kan användas på mycket i livet!

Erika Rönngård

2010-10-02

Häpnadsväckande dålig kvalitet på ljudboken. Låg ljudkvalitet och slarvig klippning - vid minst ett tillfälle hör man Ewa Fröling läsa fel och ta om.
Med en normalbra ljudboksinläsning hade boken fått en trea. Storyn har jag till en början lite svårt att få grepp om, och när jag väl når slutet känner jag mig lite förvirrad.

Sofia Åkerberg

2009-10-03

Kanske hade jag för höga förväntningar, men vad var det här??? Riktigt bra engelska, visst, men saker och ting blir inte läskiga bara för att James säger att de är det... Nu hädar jag, med det kändes lite som Stephen King på Valium.