Skräpletarklubben

Dahlson, Camilla

Ellen, Nova och Simon har som hobby att ta till vara andras skräp. De har upptäckt att det slängs mycket fint som går att använda. Tillsammans bildar de ?Skräpletarklubben?. De har kul och allt är frid och fröjd, när deras skola plötsligt blir nedläggningshotad ? Tack vare sitt skräpsamlande hittar barnen en mystisk lapp som verkar leda till en skatt. Kanske kan de rädda skolan trots allt?

@barnbokstips

2020-08-14

Skräpletarklubben av Camilla Dahlson är en kapitelbok om de tre kompisarna Ellen, Nova och Simon som upptäcker att skolan ska slänga en massa saker som de tycker är fint. De tar med sig saker hem och bestämmer sig för att starta en skräpletarklubb. Det någon slänger kan andra tycka är fint och få användning för. När de får veta att det finns något värdefullt i skolans källare som ska slängas bestämmer de sig för att stanna kvar i skolan efter stängning för att försöka hitta det värdefulla, vad det nu kan vara. Det känns inte helt bra för barnen att stanna kvar i skolan, de förstår att det gör något som inte är helt rätt men tänk om det dem letar efter är värt pengar. Pengar som skulle kunna rädda den nedläggningshotade skolan.
En lagom spännande bok och författaren får in både spänning och tankar om återbruk och vårt slit och släng samhälle.
Jag tycker om Joen Söderholms stil på illustrationerna och det är bilder på varje uppslag även om det är mycket text på varje uppslag och i rätt liten text.
En bok som passar för högläsning och för den som läser själv men fått rätt mycket flyt i läsandet. Min 7-åring gillade boken. Åldersgrupp ca 6-9 år.

@barnbokstips

2020-08-14