Skärmhjärnan : Hur en hjärna i osynk med sin tid gör oss stressade, deprimerade och ångestfyllda

Hansen, Anders

Den psykiska ohälsan håller på att ta över som det stora hälsohotet i vår tid. Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid!Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar ? med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Så följ med på en spännande resa och få en helt ny bild av det som händer och sker i ditt huvud!

Gustav Johansson

2023-03-09

Mycket bra bok. Denna information borde (eller måste) komma ut till ungdomar men framförallt även föräldrar. Mycket av dagens psykiska ohälsa kan bero på det som beskrivs i denna bok.

Filip T

2022-08-01

Bästa boken jag läst av Anders Hansen. Boken innefattar enkel men också avancerad fakta om hjärnan och människans beteende. Man får en förklaring till varför vi är som vi är, samt lösningar för att lindra problem.
Jag skulle säga att efter ha läst andra böcker av Anders Hansen, är Skärmhjärnan favoriten - mycket fakta i ett litet pocket format.

Vill du veta mer och hjärnan, människans beteende och varför vi inte är anpassade för världens samhälle med mobiler, allt mindre fysisk rörelse och sämre matvanor, då är denna bok perfekt för dig!

Ulrika Larsson

2021-07-21

Superbra och intressant bok som alla borde läsa!

Monia Kristiansson

2021-06-22

Lärorik

Hur sociala medier gör för att hacka din hjärna!
Oj, oj, oj, snacka om tankeställare. Jag vet ju att många har svårt att vara utan sin mobil, men att hjärnan får dopaminkickar när vi klickar och surfar visste jag inte. Jag hade heller ingen aning om att mobilen försämrar både inlärning och minnet.

Anders Hansen förklarar på ett enkelt sätt hur vår hjärna funkar och hur den inte är anpassad till vår moderna livsstil. Han gör många och bra liknelser mellan våra jagande och samlande förfäder och hur våra liv ser ut idag. Detta är en riktigt bra bok!

D

Douglas Adolfsson

2020-04-07

Intressant läsning, öppnar ögonen för digitaliseringens effekter!

Denna bok väckte många tankar/frågor samtidigt som den tydligt förklarade fakta. Den var lätt att läsa och verkligen en ögonöppnare som alla borde läsa. Vad gör den digitala livsstilen med oss egentligen? Alla svar får du inte i boken men den gör att du tänker till nästa gång du tar upp mobilen och bara passar på att kolla Facebook. Är det vi som ska äga tekniken eller ska tekniken äga oss?
Verkligen ett viktigt lästips! Tack Anders Hansen för att du skrivit en sådan viktig bok!

Anna Kreissl

2019-03-26

Intressant!

Mikael Eriksson

2019-03-10

Helt ok, några bra tips. Gillade Hjärnstark bättre, denna kändes lite forcerad. Läste denna först men har senare läst Smartare än din telefon och tyckte den var bättre.

Bobbo

2019-03-10

Läsvärd men jag tyckte hjärnstark och fördel ADHD var bättre.