I Skrivprocessen presenteras den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning. De pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas, och skrivutvecklande övningar kompletterar framställningen.
Ett processorienterat skrivande i klassrummet ger lärare på alla stadier och i alla ämnen tillgång till ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt, något som betonas i denna andra omarbetade och utökade upplaga. Här framhålls inte endast skrivandets betydelse för kreativt skapande och kommunikation utan också för tänkande och inlärning. Denna syn på skrivandet i skolan illustreras av några nytillkomna avsnitt:
Komplicerad problemlösningsprocess
Skrivstrategier
Grundsyn inte metod
Från...
Visa mer
I Skrivprocessen presenteras den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning. De pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas, och skrivutvecklande övningar kompletterar framställningen.
Ett processorienterat skrivande i klassrummet ger lärare på alla stadier och i alla ämnen tillgång till ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt, något som betonas i denna andra omarbetade och utökade upplaga. Här framhålls inte endast skrivandets betydelse för kreativt skapande och kommunikation utan också för tänkande och inlärning. Denna syn på skrivandet i skolan illustreras av några nytillkomna avsnitt:
Komplicerad problemlösningsprocess
Skrivstrategier
Grundsyn inte metod
Från fritt till diskursivt skrivande
Läraren expert och handledare
Språkutvecklande undervisning
Skrivprocessen i svenska som andraspråk
Små barn kan också skriva
Skrivprocessen vänder sig till lärare och blivande lärare på alla stadier, i första hand till lärare som undervisar i svenska, men också till lärare med annan ämnesinriktning som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker