Skrivet i eld

Beckett, Simon

| 2007

Rättsantropolog David Hunter är på väg hem när han får i uppdrag att undersöka en kropp på den isolerade ön Runa i Yttre Hebriderna utanför Skottlands västkust. Liket påträffas i en enslig stuga och är svårt sönderbränt --endast skelett samt fötter och en hand återstår. Brandens hetta måste ha varit enorm, men av någon konstig anledning har inget av själva stugan skadats av den. Hunter har en känsla av att allting inte står rätt till och jobbar febrilt för att hitta ledtrådar kring dödsfallet. Allt tyder på att det är en olyckshändelse, men så plötsligt hittar han små, små detaljer bland resterna som tyder på ett slag mot huvudet på offret. Det mesta lutar åt mord, och med tanke på hur isolerad ön är, är sannolikheten hög att mördaren fortfarande finns kvar i omgivningarna. Frågetecknen kring öbefolkningen blir också fler och fler, och snart är Hunter inte säker på vad...

2017-12-27

Förra året läste jag ju äntligen första delen i den här serien, efter att ha letat mig halvt fördärvad efter den. Det går ju inte att läsa en serie i fel ordning. Andra delen var inte fullt så besvärlig att hitta. Läs mer på min blogg

2016-10-16

Beckett fortsätter imponera i denna andra del om rättsantropologen David Hunter. Mycket bra personbeskrivningar och en handling som böljar i misstankar och som aldrig blir riktigt hundraprocentiga. Spännande! Yttre Hebriderna för miljöbeskrivningarna till både Ann Cleeves och Peter May - lika bra.

Sophie Sundin

2010-07-13

Kan inte minnas att jag hade något att klaga på när det gäller denna bok. En favorit blev det.

Maria Larsson

2009-07-24

Rysligt spännande bok. Med förväntan ser man fram emot uppföljaren.

kristina johansson

2009-07-09

Skrivet i Eld är en bok som fängslar från början till slut. Författarens förmåga att beskriva människor på ett målande sätt gör att boken aldrig känns seg utan drivs ständigt framåt med ett flertal händelser som sätter allting på sin spets. Lukten av bränt följer läsaren som en röd tråd och författarens sätt att stegra spänningen gör att läsaren får en chans att själv tänka ut möjliga scenarior. Mycket välskriven och rekommenderas starkt.