Skrik tyst så inte grannarna hör

Alfredsson, Karin

| 2017

Nominerad till Årets bok 2018!Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa Ellinor har hamnat i. Hon lämnar frisörsalongen och Stockholm och flyttar med till Zambia. Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. En riktig bostad. Med en dörr som går att låsa. Allt kommer att ordna sig. Skrik tyst så inte grannarna hör är en gripande roman om mäns våld mot kvinnor, om orättvisor, systerskap - och häxeri. Efter flera år som biståndschef i södra Afrika är Karin Alfredsson...

Anna Blomgren

2023-04-20

2023-04-12

Det var ganska många år sedan jag senast läste något av Karin Alfredsson. Hennes böcker om läkaren Ellen Elgs arbete runt om i världen har varit riktigt bra. Skrik tyst så inte grannarna hör släpptes redan 2017 och hör inte till den serien, utan den är helt fristående. Den har stått i hyllan i fem år, men nu tyckte jag att det räckte och tog med den i min Vi möts igen-utmaning.

Titeln är kanske lite för avslöjande, man förstår ju vad den handlar om utan att ens öppna boken. Eftersom jag ändå hade gissat att den på något sätt skulle behandla kvinnors utsatthet, precis som alla hennes andra böcker, så spoilade den i alla fall inte det. Samma problem i två olika kulturer och världsdelar.

Jag vill verkligen inte påstå att jag blev besviken på Skrik tyst så inte grannarna hör, men det känns som att hela livet och vardagen har tryckts in i en och samma bok. Här finns vartenda problem man kan komma på, som kvinnomisshandel, HIV, albinos, biståndsproblematik, miljöförstöring, vidskepelse, ojämlikhet och förmodligen några till. Visst består ett vanligt liv av allt det, men det blir helt enkelt för mycket när det ska rymmas på lite drygt 350 sidor i en bok.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/04/bok-skrik-tyst-sa-inte-grannarna-hor-av.html

2020-02-18

Intressant vinkling av mäns våld mot kvinnor i två olika kulturer och synsätt. Tyvärr alldeles för ytlig för att ge ett djupare avtryck. 2+

Mikaela86

2020-01-07

Det var fint att få en inblick i Zambia, kulturen, fattigdomen. Jag tycker berättelsen håller hela vägen, skildrar mäns våld mot kvinnor från två olika kulturer och utsattheten i det. Like på den!

Maria Jacobsson

2019-07-01

Lättläst bok som är lätt att tycka om. I början händer inte så mycket, det är trevligt och puttrar på. Skickligt smygande ändras stämningen i boken. Intressanta inblickar i en annan kultur och ett annat sätt att tänka kring äktenskap, barn, sjukdomar m.m.

2018-04-23

Hemsk historia om tragiska livsöden.

Paula Merio

2018-04-23

jag blev besviken. Ämnet är viktigt, men det fanns inget djup i berättelsen, man lärde inte känna karaktärerna, inte de som slog och inte de som blev slagna. Ovanpå det ett lättköpt slut.

Cecilia Engqvist

2018-01-18

En lättläst bok som fängslar.

Åsa Carlsson

2017-10-12

Relationsroman där man får följa två olika par från två olika kulturer och samhällsklasser där förhållandena blir alltmer destruktiva, på olika sätt p.g.a. sociala- och kulturella skillnader men ändå på sätt och vis lika. Dessutom får man en levande beskrivning av den afrikanska miljön och livet där, liksom biståndsarbete, även det var väldigt spännande att få en trovärdig inblick i. En välskriven bok som ger viktiga insikter om något som sker i det fördolda och ofta inte syns utåt förrän det gått för långt. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/10/skrik-tyst-sa-inte-grannarna-hor-av.html

Bokslukerskan

2017-10-08

Ljuvligt berättad. Söt och otäck på en och samma gång. Lyssnade färdigt, med en bitterljuv smak i munnen. Maria Lyckow är en fenomenal uppläsare och den här boken gör sig utmärkt som ljudbok. Så är det inte alltid.

Stark, gripande och välskriven!