Skrik tyst så inte grannarna hör

Alfredsson, Karin

Nominerad till Årets bok 2018!Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa Ellinor har hamnat i. Hon lämnar frisörsalongen och Stockholm och flyttar med till Zambia. Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. En riktig bostad. Med en dörr som går att låsa. Allt kommer att ordna sig. Skrik tyst så inte grannarna hör är en gripande roman om mäns våld mot kvinnor, om orättvisor, systerskap - och häxeri. Efter flera år som biståndschef i södra Afrika är Karin Alfredsson...

Det var fint att få en inblick i Zambia, kulturen, fattigdomen. Jag tycker berättelsen håller hela vägen, skildrar mäns våld mot kvinnor från två olika kulturer och utsattheten i det. Like på den!

Maria Jacobsson

2019-07-01

Lättläst bok som är lätt att tycka om. I början händer inte så mycket, det är trevligt och puttrar på. Skickligt smygande ändras stämningen i boken. Intressanta inblickar i en annan kultur och ett annat sätt att tänka kring äktenskap, barn, sjukdomar m.m.

2018-04-23

Hemsk historia om tragiska livsöden.

Paula Merio

2018-04-23

jag blev besviken. Ämnet är viktigt, men det fanns inget djup i berättelsen, man lärde inte känna karaktärerna, inte de som slog och inte de som blev slagna. Ovanpå det ett lättköpt slut.

Cecilia Engqvist

2018-01-18

En lättläst bok som fängslar.

Åsa Carlsson

2017-10-12

Relationsroman där man får följa två olika par från två olika kulturer och samhällsklasser där förhållandena blir alltmer destruktiva, på olika sätt p.g.a. sociala- och kulturella skillnader men ändå på sätt och vis lika. Dessutom får man en levande beskrivning av den afrikanska miljön och livet där, liksom biståndsarbete, även det var väldigt spännande att få en trovärdig inblick i. En välskriven bok som ger viktiga insikter om något som sker i det fördolda och ofta inte syns utåt förrän det gått för långt. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/10/skrik-tyst-sa-inte-grannarna-hor-av.html

Bokslukerskan

2017-10-08

Ljuvligt berättad. Söt och otäck på en och samma gång. Lyssnade färdigt, med en bitterljuv smak i munnen. Maria Lyckow är en fenomenal uppläsare och den här boken gör sig utmärkt som ljudbok. Så är det inte alltid.

2017-09-30

Ellinor lämnar sitt liv i Stockholm, säljer frisörsalongen och följer med Roger till Afrika. Roger som är omtänksam och uppvaktande och ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne. Änkan Loveness som bor i Lusakas slumområden får ett liknande erbjudande av Siame.
Skrik tyst så inte grannarna hör är en bok som biter sig fast redan från början. Loveness och Ellinors drömmar och förhoppningar om ett bättre liv än det de har är fängslande. Redan från början får jag dock en obehaglig känsla av Roger, hela hans personlighet ger mig kalla kårar. Även med Siame känner man att det inte är riktigt som det ska. Jag blir illa berörd av båda dessa herrar. Livet i Afrika beskrivs så väl och så trovärdigt, det märks att författaren har stor koll på det området och livet de lever där. En obehaglig och välskriven bok om dolt förtryck mot kvinnor.

Stark, gripande och välskriven!