Skrifter. 7, Blandade kort och annan essäistik

Ekelöf, Gunnar

| 1992

I Skrifter 7 är det kritikern och essäisten Ekelöf som kommer till tals med essäböckerna Blandade kort och Lägga patience. Till dessa har ur den litterära kvarlåtenskapen kunnat fogas ett stort antal essäer, som samlats under titeln Tredje given.Redaktör för ''Skrifter''är Reidar Ekner. Utgåvan är textkritisk och varje del är försedd med inldening och kommentar.

Anders Svenfelt

2010-06-17

Ekelöf var även en stor essäist. Han är oumbärlig för den som skriver fackprosa på svenska, åtminstone inom humaniora.
Han var troligen den förste på vårt språkområde som läste gamla kokböcker som skönlitteratur. Parallellerna går osökt till Levertin som upptäckte författaren Carl von Linné. Gunnar Ekelöf kastar bland annat nytt ljus över Kajsa Wargh.
Det är givetvis värdefullt med en textkritisk upplaga. Den är avgjort bättre än den smalare "Gunnar Ekelöf skriver om konst", som utkom något tidigare än de samlade skrifterna.
Men varför inte reproducerades omslagen till de två ursprungliga samlingarna? Det var små mästerverk som dagens läsaren går miste om.