Skriften i vattnet

NOMINERAD TILL ÅRETS BÄSTA KRIMINALROMAN 2022 av Svenska DeckarakademinDet är midsommarafton och bordet på bryggan är dukat med finporslinet. Affärsmannen Olof Helanders gäster från Kina och Frankrike är på plats. Nu ska här festas på svenskast möjliga vis. Då glider en öppen båt in mot bryggan. Två maskerade män reser sig. En halv minut senare är midsommaridyllen förbytt mot ett blodbad. Deckarförfattaren och före detta polisen Julia Malmros har fått i uppdrag att skriva fortsättningen på en välkänd deckarserie. För att göra research tar hon kontakt med den arton år yngre Kim Ribbing. Kim är en udda figur och liknar ingen Julia vanligtvis umgås med. Kanske är det just därför blodstormen blåser upp emellan dem, en intensiv kärlekshistoria med många tvära kast. Så småningom dras Julia och Kim in i utredningen av det som kallas Midsommarmassakern där Julias exmake Johnny är spaningsledare....

3.5/5 En historia om en historia som blir historien. Typ. Fartfylld och rapp likt Milleniumserien fast med andra snarlika karaktärer fast lite tvärtom. Milleniumfans blir inte besvikna.

Wow, kunde ju inte sluta lyssna. Vilken sjujäkla bok. Förstår definitivt varför den är nominerad till årets bok 2023.

Bokdjungeln

2023-06-17

För mig får författaren gärna fortsätta skriva i samma genre. Bara några minuter in är jag fast. Handlingen fortskrider i ett snabbt men ändå härligt tempo. Det är en del karaktärer att hålla reda på men på grund av författarens språk och hans förmåga att föra in humor i handlingen är karaktärerna lätta att hålla isär. För nog tycker jag det är humor att Ajvide blev refuserad att fortsätta skriva på Stieg Larssons Milleniumserie men använder grunden till att släppa en egen deckare som sedan indirekt nämns i den nya boken. Genialt! Jag tycker att denna är mycket bättre än Vänligheten och skulle absolut rekommendera boken till den som gillar action och vill ha en specialversion av en deckare.

Nicklas Björk

2023-04-03

En sammanfattad historik: SKRIFTEN I VATTNET var tänkt som en fortsättning i den populära MILLENNIUM-serien, men för att uttrycka det enkelt: det sket sig.

John Ajvide Lindqvists tog sitt manus och skrev om den. Här har vi nu första delen i en planerad trilogi med namnet BLODSTORMEN.

Frågar ni mig så gjorde Ajvide Lindqvists inte tillräckligt med ändringar, då det inte går att låta bli att tänka på MILLENNIUM-serien. Lisbeth Salander har bytt kön och heter nu Kim. Mikael Blomkvist heter nu Julia Malmros och är före detta polis, men som funderar på att bli privatdetektiv.

Utöver detta känner jag att jag inte bryr mig om varken historien eller om Julia och Kim. Visst, boken är en bladvändare och det är det som räddar den från bottenbetyg, men allt känns så standard, mediokert.

Jag tycker om Ajvide Lindqvists skräckhistorier och jag önskar honom lycka till med hans kommande trilogi om Julia och Kim, men för min del säger jag följande: I'm leaving the table. I'm out of the game.

2023-02-15

Vilken start! En huvudperson som jobbar med en ny del i Millenniumserien, men får den refuserad. Ruskigt kul grepp och ett klurigt sätt att bli bekant med Julia Malmros, fd polis och nu deckarförfattare. Tillsammans med den skicklige hackern Kim Ribbing driver hon handlingen framåt i rasande fart. Båda har udda levnadshistorier bakom sig och båda är stormrika vilket förstås underlättar deras framfart. Intressant, spännande och mycket rappt välskrivet, en ytterst läsvärd bladvändare!

2023-01-09

Har inte läst Lagercrantz milleniumböcker och ska inte heller läsa Smirnoffs, men när jag hörde att Ajvide fått sin refuserad så tänkte jag att den vill jag läsa istället! Spännande och fartfylld, med litet stänk av humor. Jag tar mig an nästa när den kommer också!

@johnajvidelindqvist goes Kriminalroman. Det här är första delen i en serie där Julia (författare, fd polis) och Kim (sargad, hämndlysten och rik it-expert) löser ett synnerligen blodigt och brutalt massmord. Det är högt tempo, action, underbara personporträtt och skräck-tendenser utan att vara övernaturliga. Det är tydligt att Ajvide Lindqvist är lika bra på kriminalromaner som skräck. En bladvändare som är svår att lägga ifrån sig, och jag längtar redan till nästa del (”Blodstormen 2 - Rummet i jorden”) där vi får möta Julia och Kim igen. Det enda jag känner viss tveksamhet mot är att Kim utsätts för ett - som han upplever det - sexuellt övergrepp av Julia. Jag tycker att det förminskas i boken på ett märkligt sätt. Det är en stor grej men göms liksom bort på ett sätt som gör mig obekväm. Oavsett - del två ser jag väldigt mycket fram emot. Tack @ordfrontforlag för önskat recensionsexemplar 🙏🏽❤️

2022-12-12

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Jag har läst alla författaren John Ajvide Lindqvists romaner, och jag har älskat dom alla. En av hans allra bästa tycker jag att hans bok Vänligheten är, som kom för två år sedan. Den här boken är den första av hans böcker som är i genren deckare, och om ni inte känner till storyn bakom boken så googla: ”Skriften i vattnet - Millenium”. Jag tyckte otroligt mycket om boken, som var mycket välskriven med härlig humor i, spännande, otäck, oförutsägbar och med underbara karaktärer i. Och jag ser verkligen fram emot dom två följande planerade böckerna i trilogin. Kan varmt rekommendera boken. Och jag kan verkligen rekommendera att lyssna på boken, eftersom författaren själv har läst in den helt briljant.