Skriet frn krnfamiljen

Mamma-pappa-barn. Vi kan rollerna och leker precis som nr vi var sm. Mamma vaggar bebisen, pappa gr till jobbet. Mamma bakar bullar, pappa betalar.      Men krnfamiljen 2009 r ingen idyll. Sverige r fullt av utarbetade mammor med hundra bullar i luften, pappor som rknar p bostadslnen och stressade barn.      Borde vi inte frndra den vardag de allra flesta lever i? Dags att skapa den demokratiska krnfamiljen?      Den som tillter bgge att ha stimulerande jobb och bra kontakt med barnen? Dr den mentala hlsan r viktigare n fiffig frvaring och prunkande pioner i trdgrden?      Smbarnsfrldrar tvingas ofta prioritera bort ngot: kvinnor heltidsjobb och fritidsintressen, mnnen slpper ofta kontakten med barnen och tar p sig uppgiften att tjna pengar.      r inte...

Fiona *

2010-03-03

Innehllet r knt i alla variabler i otaliga utgvor av olika "frfattare". Det enda som skiljer r titlarna.

Johanna Galenpanna

2010-01-24

Ganska lttsam, med funderingar kring frdelning av frldraledighet och hushllsarbete. Innehll egentligen inget "nytt".

Att starta eget har ju lnge varit ett alternativ fr kvinnor som vill ha mer kontroll ver sin arbetssituation. Det intressanta r att fr kvinnor s r konsultande en chans att vara frldralediga lnge eller bara att f mer tid fr barn. Dremot r "han har ju eget fretag" ofta argumentet till varfr en man inte kan vara frldraledig, arbeta deltid eller vabba. Varfr r det s?

Jag kan verkligen rekomendera den hr boken. Det finns mycket att fundera p.
Det enda som drar ner betyget ngot lite r det stndiga frhrligandet av den hetrosexuella krnfamiljen men det r ju ocks sjlva utgngspunkten fr boken.

Ls en lngre recension hr:

Mia Frisk

2009-04-24

S hr skrev jag i en bloggpost efter att ha lst ungefr halva boken: http://miafrisk.blogspot.com/2009/03/lever-du-i-en-jamstalld-familj.html

Det var ett intryck som kvarstod nr boken var frdiglst. Vad r det som r nytt?