Skärgårdsmorden

En trettonårig flicka försvinner på Saxarön i Stockholms skärgård. Hennes cykel hittas i ett igenväxt kärr i öns naturskyddsområde. Snart upptäcks också att en kvinnlig gäst på öns ärevördiga hotell är borta. Semesteridyllen förvandlas till en mardröm. Polisledningen i Stockholm vill att kommissarie Jack Larsson ska leda sökandet efter de två personerna. Han är uppväxt på ön och kan skärgården utan och innan. Men han är utarbetad och planerar att tillbringa semestern med sin dotter, och hjälpa sin pappa att renovera barndomens sommarhus. Motvilligt tar Larsson sig an ärendet. Det dröjer inte länge innan han inser att det finns flera på ön vars intressen hotas av polisutredningen. Kan de två försvinnandena vara sammankopplade? Går en mördare lös på ön? Skärgårdsmorden är en spänningsroman i skärgårdsmiljö där vi får följa den egensinnige kriminalkommissarien...

Jan Banan

2021-12-13

Lite stökig och många namn att hålla rätt på inledningsvis. Det blir bättre efter ett tag och det hela mynnar ut i en hyfsad deckare i skärgårdsmiljö. Första boken jag läser av författaren och inte den sista.

Therese Östman

2020-11-24

Spännande men inget speciellt, den var mysig och hade fina miljöer. Konstigt språk och var lite rörig. Betyg: 3,5

A Bookaholic Swede

2018-06-28

Oh, what a great Swedish crime novel. This is the first book I have ever read by Lars Bill Lundholm. I'm seriously tempted to go back and read all the previous books he has written. Great story, believable characters and an ending that surprised me several times over. I also adored the relationship between the main characters, Jack Larsson and his daughter Astrid. Astrid who doesn't speak anymore after witnessing her mother's death.