Skred

Strömberg, Sara

| 2022

Vinnare av Svenska Deckarakademins pris för Årets bästa kriminalroman 2022!»Skred är ännu starkare än debuten. Ett statement inbäddat i en riktigt spännande historia.« Monica Lindgren, SVT Go kväll »Minst lika bra som hyllade och prisbelönta debuten Sly. Sara Strömberg lyckas hålla ihop sin intrig men det hon framför allt lyckas med är personbeskrivningen.« Utsedd till en av årets bästa deckare 2022 av Lotta Olsson i DN»Som en mix av Liza Marklund och Åsa Larsson. Skriva kan hon, och berätta en historia på rätt sätt kan hon också. Jag fastnade för den här, den är läsvärd.« Leif GW Persson tipsar i Nyhetsmorgon, TV4»Högklassig spänning!« Ingalill Mosander tipsar i AftonbladetSommaren regnar bort i Åre. Grävskoporna fortsätter att gröpa ur berget för att ge plats åt exklusiva fritidshus. Till slut går ett jordskred, som inte bara river upp nya...

2023-11-16

Betyg 3,5

Nina Gustafsson

2023-06-26

Även andra boken av Sara Strömberg är väl värd att läsa. En försvunnen yngling och ett skred ger journalisten Vera en del att bita i.

2022-12-20

Välskriven, klok och spännande! En mycket bra bok även denna gång! Läste Sly för något år sedan (4 av 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️).

Det är en befriande beskrivning av huvudkaraktären! Inte en massa trams om utseende, vikt, smink och ett extremt bekräftelsebehov. Vill träffa Vera igen!

Det blir, precis som i Sly, så tydligt hur mycket uppväxt och ”familjehemligheter” kan påverka oss.

Rekommendera både Sly och Skred varmt och ser fram emot nästa bok!

2022-11-23

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Skred, är den fristående uppföljaren till boken Sly. Jag läste Sly för ungefär ett år sedan, och tyckte att det var en mycket bra debut av författaren Sara Strömberg. Så jag hade höga förväntningar på Skred, och dom infriades, för jag tycker att den här boken var precis lika bra som den förra, och till och med ännu lite bättre. Spännande, oförutsägbar, fina naturskildringar, och bra karaktärer. Så jag kommer definitivt följa den här bokserien med den lite annorlunda huvudpersonen Vera Bergström. Kan absolut rekommendera både Sly och Skred.

2022-11-12

Förra året läste jag Sara Strömbergs debut, Sly, och blev omedelbart förtjust i huvudpersonen Vera. Jag hoppades, lite försiktigt, att det skulle bli fler böcker om henne. När jag gick igenom intressanta boksläpp för augusti så dök plötsligt Skred upp där. Jag hade helt missat att den var på gång och glädjen var stor när boken ett tag senare ramlade ner i brevlådan.

Detta är samhällskritik när den är som bäst. Här handlar det, återigen, om storstad kontra glesbygd och turister kontra bofasta. Det är en klockren beskrivning som är lätt att applicera på annat. Som, till exempel, när man själv åker till en turistort. Var går gränsen för vad man gör för turisternas skull? Ska samhället leva och fungera även när de inte är där?

Skred är egentligen becksvart tecknad, men det finns en viss tillförsikt, några ljusglimtar. Det känns inte helt hopplöst. Mest tack vare hur de bofasta håller ihop. Det ger i alla fall mig hopp. Jag har för mig att jag såg någonstans att det här skulle bli en trilogi så nu väntar jag på tredje boken.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/11/bok-skred-av-sara-stromberg.html

Maria Jacobsson

2022-11-03

Äntligen kommer Vera tillbaka i uppföljaren till Sly. Vera är journalist på en lokaltidning i Jämtland och i princip gift med sitt jobb. Hon är i medelåldern och inte så nöjd med sitt liv, däremot gillar hon att gräva i andras. När ett jordskred skakar hembygden kommer Vera i kontakt med ett mystiskt försvinnande för över ett år sedan. Jonte försvann på väg till en fest och hans syster har aldrig slutat att leta efter honom. Plötsligt dyker Jontes armband upp i Stockholm. Lever han?
Sara Strömberg skriver mycket målande om både naturen i Jämtland och om känslolivet hos de inblandade människorna. De förekommer många intriger och dolda hemligheter bland människorna som bor i det karga landskapet. Vera själv har sin egna demoner att brottas med, men håller dem i schack genom att jobba nästan dygnet runt. Boken är lättläst och man kommer snabbt in i handlingen. Lite svårt att hålla isär alla byborna till en början, vem som är släkt med vem, men i det stora hela en spännande välskriven bok!