Skräckstorm

Strömberg, Mikael

Bastian ska börja sista terminen i mellanstadiet och allt är pest. Hans bäste vän Frans har flyttat, mamma fattar ingenting och pappa är ständigt frånvarande. Dessutom hackar skolans stökigaste gäng BRÅK på honom hela tiden. Som om allt detta inte är nog börjar oförklarliga saker hända i spåren efter stormen Alfrida. Bastian är rädd för att de starka vindarna rivit upp sår från en gammal sägen om en fruktansvärd händelse - olycklig kärlek och död. Oron får honom att känna sig än mer ensam och utsatt. Men så börjar en ny tjej i klassen, Lykke, som visar sig vara både modig och cool. Bastian fattar tycke för henne direkt. Han behöver hjälp att stå upp mot bråkstakarna i skolan, och framförallt måste han prata med någon om sina farhågor - ondskan som stormen kan ha väckt.Strömberg borgar alltid för kvalitét Jack Werner journalist, författare, Creepypodden Mikael Strömberg har blivit...

Bettan_bokprataren

2020-07-14

Här får du en spännande och lättläst barn/ungdomsbok 9 -12 år rekommenderad ålder. Kanske jag skulle säga att den passar bäst i det högre åldersspannet. Men det är ju såklart min åsikt som är lättskrämd.
Den har bra språk som flyter på och miljöbeskrivningarna känns äkta och jag kan lätt föreställa mig hur det ser ut på de platser som beskrivs.

En bra bok som innehåller spänning, vänskap, mobbing och känslan av ensamhet.
Ett extra plus är hur författaren knyter ihop det gamla med nutiden, en trevlig mix. För den som gillar lite läskiga böcker böcker är denna perfekt!

Jag fick förfrågan av författaren att läsa denna bok, och jag ska erkänna att det var många år sedan jag läste en barnbok. Jag tyckte det var svårt sätta mig in i hur jag skulle uppfatta boken och försöka tänka mig in i hur ett barn skulle uppfatta boken. Boken var lättläst med ett bra språk som flöt på och var lätt att förstå och snabbläst. Bra miljöbeskrivningar som gjorde det lätt att känna att man själv kunde se platserna framför sig. Jag själv hade svårt att fångas med och dras med i spänningen som finns i boken men som barn kan jag tänka mig att den är mer spännande. En bra bok som innehåller spänning, vänskap, mobbing och känslan av ensamhet.

2020-04-26

Dessutom hackar skolans stökigaste gäng på honom hela tiden. Som om allt detta inte är nog börjar oförklarliga saker hända i spåren efter stormen Alfrida. Bastian är rädd för att de starka vindarna rivit upp sår från en gammal sägen om en fruktansvärd händelse - olycklig kärlek och död.
Det här är en läskig och spännande bok. Författaren använder ett bra och lätt språk som även är målande. Jag som läsare kan föreställa mig hur karaktärerna ser ut och hur miljön är. Berättelsen flyter på och boken är lättläst och går fort att läsa. Jag gillar hur författaren blandar en gammal sägen med nutid, det knyts ihop bra. Min dotter på snart tio år kommer att tycka att den här berättelsen är för läskig, vilket måste vara ett bra betyg? För den som gillar lite mer skrämmande böcker är denna perfekt!

🌹Denna Barn/Ungdomsbok var helt perfekt skriven
Jag höll på att missa den helt 🤔.
Den var Spännande, Underbar & rätt så läskig för de små😱
💜💜💜💜💜av 5st full pott🌹

Spännande och läskig sträckläsning!
Oj, vilken bok! Trots att det är en barn- och ungdomsbok hade jag svårt att lägga den ifrån mig. Mikael Strömberg har verkligen fångat olika sorters skräck som man kan känna i den åldern. Det är ju inte bara de läskiga händelserna som Bastian kopplar till den gamla sägnen och stormen. Det är ju även skräcken och rädslan han känner över att göra fel, att sticka ut och rädslan han känner varje gång han ser från B.R.Å.K.-gänget.

Boken är välskriven och har ett bra tempo, man hinner andas lite mellan läskigheterna. Jag gillar författarens sätt att väva in mobbing i berättelsen, att man inte ska döma människor utan att veta vad som pågår i deras liv. Lykke är en stark tjej som även stärker Bastian och får honom att glömma en del av hans rädslor. Har du en läsare som gillar spännande och läskiga böcker är det här absolut rätt bok.

Jag har läst Skräckstorm av Mikael Strömberg, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Stormen Alfrida har för några dagar sedan dragit förbi Norrtälje och Bastian är på väg till första dagen av vårterminen i sexan. Det känns pest. Bästa kompisen Frans har flyttat och det finns ett jobbigt gäng i skolan som är på Bastian hela tiden. Dessutom är han orolig att stormen har dragit upp gamla sår från en gammal sägen om en fruktansvärd händelse. När Bastian kommer till skolan sitter en ny tjej i klassrummet. Hon heter Lykke och de blir kompisar och tillsammans får de uppleva oförklarliga äventyr. Skräckstorm är en välskriven bok och jag gillar idén med att blanda en gammal sägen med nutid och verkliga händelser. Boken tar upp flera problem som kan finnas i en tolvårings vardag, samt lite ovanligare problem av oförklarlig karaktär. Skräck, vänskap, mod och att alla bör få en andra chans är något jag bär med mig efter att jag har läst färdigt boken. Boken riktar sig till åldersgruppen 9-12 år. Jag rekommenderar den till barn mellan elva och fjorton både pga. de otäcka inslagen samt att jag tror att berättelsen passar de åldrarna bättre.

Bokdjungeln

2020-03-26

9åringen hann läsa runt 1/4 innan boken blev lite för läskig. Jag tänker att det ger boken högsta betyg. För det är väl precis så det ska kännas att läsa en skräckbok, man ska ha hjärtat i halsgropen?! Jag som vuxen tycker boken är bra och passar målgruppen. Språket är lätt och handlingen flyter fram i ett lagom tempo. Jag gillar också att man tar upp mobbning då det ger handlingen ett annat djup. En bra skräckis är hur jag summerar denna bok.

Skräckstorm är en ruggig berättelse för barn i bokslukaråldern, men den har ändå ett annat djup och det finns mer att tänka på än bara läskigheterna.

Bastian är en väldigt analytisk person som är rädd för att göra fel, rädd för att sticka ut, rädd för att allt han tänker på ska hända. Efter en storm börjar han märka hur en spökhistoria, han har hört från barnsben, kommer till liv. Han berättar om det för klassens nya tjej, Lycke, och tillsammans börjar de nysta i historien.

Jag tycker att det är väldigt bra att Lycke inte blir ett kärleksintresse för Bastian, utan att det faktiskt är så att hon som tjej har en viktig och stärkande roll för att driva historien framåt. Hon är stark och modig, och hon vågar säga ifrån mot orättvisor. Till skillnad från Bastian, som är mobbad och utstött. Jag gillar att den gruppen han får mest skit från har han satt kombinationen B-R-Å-K på, utifrån deras förnamn. Däremot blir jag lite besviken sedan när de benämns som bokstavsbarn och då blir det lite ”självklart ska det vara det, för de är ju bråkiga”. Men i övrigt finns det många bra poänger och karaktärsutvecklingar genom hela boken. Och jag gillar Lycke, och Bastian. Jag tycker att det är bra att det är barnen som är i fokus, föräldrarna och lärarna är mest bara diffusa karaktärer som finns där i bakgrunden. Om spökhistorien vet de ingenting alls, utan där sköter barnen allt.

Boken är ruggig, men inte alldeles för ruggig, ens för mig som är en riktig räddhare. Kan tänka mig att målgruppen är ganska väl uttänkt, men om man tillhör den yngsta delen kan det vara bra om man antingen har det som högläsningsbok eller att man är van just den här typen av böcker.

Omslaget gillar jag skarpt. Ännu mer sedan jag, efter att jag läst klart den, fick syn på gubben ovanför månen. Det är suggestivt och berättar om boken utan att avslöja för mycket.

Bokfrun

2020-03-22

Skräckstorm är en ruggig bok för 9-12 åringar, men den var helt okej för mig som vuxen att läsa också.
Först trodde jag att det skulle vara en bok som handlade mycket om skolsituationer som mobbing och sådan. Känslan att dröja sig kvar i klassrummet efter skolans slut.
Det tråkiga är väl just att de bråkiga barnen/barnet har en diagnos (säger mamman till ett diagnos barn :-D )
Men hur som haver så rätt som det är slår det bara till och blir väldigt spännande. Den spänningen håller i sig till slutet.

Jag gillar Kenny, då han stod ute med sin syster i kylan gjorde det ont i mitt mamma hjärta.
Lykke är också en favorit. Gillar att hon står upp för sig och för andra. Tuff och stark!

Jag valde att läsa den här boken för mig själv först för att se om yngsta dottern skulle våga vara med och läsa den. Hon är bara åtta år, så jag kommer att vänta ett litet tag till innan hon och jag läser den. Stora syster på tolv år skulle kunna lyssna på den nu, jag vet redan nu att när vi läser den tillsammans senare kommer båda två att tycka att den är läskig
:-D

Är ditt barn i den här målgruppen och gillar spänning och gåshud på armarna så ska ni absolut grotta ner er i den här boken en mörk och sen kväll, gärna med lite oväder utanför. Jag lovar, ditt barn kommer att tycka att den är riktigt läskig.

villa-freja.se

2020-03-22

En lagom läskig skräckberättelse för 9-12-åringar. För egen del triggas skräcken inte igång på allvar, jag hade velat ha fler läskigheter. Men hade det här upplevts i verkligheten eller på film är jag säker på att jag hade ryst till både en och två gånger. Jag tycker om att berättelsen har ett större djup än bara skräck och att karaktärerna genomgår en insiktsfull förvandling.

Spännande, rolig & skickligt skriven!

Sarasbokhyllor

2020-03-01

Bastian har ett halvår kvar i årskurs 6. Han bor varannan vecka hos sin pappa och varannan hos sin mamma. På gården hos mamma bodde Frans förut. Frans och Bastian var bästa vänner men nu har Frans flyttat och Bastian är ganska ensam. I hans klass finns fyra elever som gör livet tufft för honom. När han kommer tillbaka från jullovet har det dock börjat en ny tjej i klassen, Lycke heter hon. Hon verkar ha skinn på näsan och vågar säga ifrån när gänget ger sig på henne. Nyligen har stormen Alfrida dragit fram och den urgamla eken Rotfamne har blåst omkull. Enligt sägnen gifte sig drängen Gordon och prästdottern Ester där i hemlighet för över 100 år sedan. Bastian, som är en ganska orolig ung kille, funderar mycket över sägnen. När han, som vanligt, går över Varghedsbron märker han att det inte längre hänger 55 hänglås där. Varje gång han sedan går förbi har antalet hänglås minskat. Kan några förälskade par ha tagit bort sina lås eller är det någon som vill förstöra? Men nycklarna ligger ju på botten av ån så det borde vara mer åverkan på räcket. Detta är början på en otäck historia. Bastian och Lycke dras med i ett äventyr som skulle göra de flesta livrädda. Jag är glad att jag inte har någon å att korsa på väg till arbetet. Vem vet vad som kan döljas under ytan....

Jag gillar att Bastian utvecklas under bokens gång. Jag gillar det målande språket. Jag gillar kopplingen till förr. Jag gillar hur skrämd jag blir. Jag gillar att det finns en historia bakom beteendena och jag gillar de nya vänskapsbanden som knyts. Jag gillar att författaren inte väjer för att använda lite svårare ord. Jag gillar helt enkelt den här boken.

Författaren hörde av sig och frågade om jag ville läsa. Vi var många som ville läsa och de fysiska böckerna hann ta slut. Jag läste e-boken. Att läsa på skärm förtar lite av upplevelsen tycker jag och det är ju tråkigt att inte ha boken i bokhyllan sen. Den här hade jag gärna satt i händerna på mina barn även om åttaåringen nog fått vänta något år. En riktigt bra skräckhistoria för barn i Bastians ålder.
Stort tack till för att jag fick äran att läsa