Skräcken på Wakenhyrst

Paver, Michelle

"Jag vet vad du gjorde."En gotisk skräckhistoria av Michelle Paver, författare till succéromanen Evig natt. Skräcken på Wakenhyrst är historisk roman. Den är också en spökhistoria, en kärlekshistoria, en berättelse om klass och kvinnors roll och ett mysterium med undertoner av ren, otäck skräck.I ett bortglömt hörn av England ligger det ståtliga godset Wake's End. Huset står på randen till ett kärr, en mörk våtmark där vassen viskar hemligheter. Här lever Maud, en ensam flicka som har förlorat sin mor. Huset styrs av hennes dominante, stränge far. Maud lockas av vildmarken kring Wake's End, särskilt det mystiska kärret ?

Eva Boktokig

2020-01-05

Jag trodde när jag började läsa denna att det skulle vara en skräckberättelse, men det var inte alls den typen som jag trodde. Istället är det en gotisk roman med krypande fasa à la Edgar Allan Poe.

Eftersom jag ställt in mig på en helt annan berättelse, så tog det rätt länge för mig att komma i stämning. Vilket jag tycker är så synd eftersom jag egentligen gillar den typen av historier. Samtidigt tror jag att det kan vara så att den krypande mörka stämningen kom till sin rätt i andra delen av boken. Jag tycker inte den var så mörk i början.

När den väl tog sig för mig så tyckte jag det blev en riktigt bra läsupplevelse. Så gillar du gotiska mörka berättelser, så ha lite tålamod med denna.

Marianne Skoglund

2019-11-11

Ohejdat inspirerad av Poe och andra 1800-talsförfattare i traditionen. Tyvärr blev det inte särskilt spännande förrän på de sista 50 sidorna. Ok men ingen kioskvältare.

💜 Nääää GILLADE INTE

Michelle Paver har aldrig gjort mig besviken och Skräcken på Wakenhyrst gjorde det sannerligen inte heller. Det är en gotisk spökhistoria som utspelar sig under 1900-talet och är till stora delar verklighetsförankrad. Paver beskriver på ett spännande sätt hur dåtidens klass/ och -könsindelningar, vidskepligheter och tron på oknytt, demoner och kristendomen kunde te sig. Miljöbeskrivningarna är a och o i den här boken och tillsammans med intressanta karaktärer och tät mystik gör det handlingen fulländad. Jag ser den dock inte som en självklar spökhistoria, visst förekommer det kusliga och oförklarliga händelser men framför allt så är det mycket hjärnspöken som hemsöker delar av familjen Stearne. Jag tycker extra mycket om karaktären Maud som står på sina egna ben och bryter könsnormen och vågar gå emot sin far.