Skrattets och glömskans bok

Kundera, Milan

| 1981

''En av de märkligaste, mest tankeväckande böcker jag läst på mycket länge'' Dagens Nyheter Den unga kvinnan Tamina jobbar som servitris i väst efter att hon flytt från sin hemstad Prag tillsammans med sin man. När han dör kan Tamina inte ens återvända för att hämta deras kärleksbrev och böckerna där hon skrivit ner deras tioåriga historia. Hon kämpar för att minnas sin man och deras kärlek, men utan böckerna blir bilderna suddiga och ju mer hon anstränger sig att minnas hans ansikte desto mer påminner han om andra. Böckerna och breven betyder och bär på nyckeln till hennes förflutna. Kring Tamina vävs en rad berättelser om män och kvinnor som lever i en värld av förtryck och längtan, en värld där historien...

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Efter att ha funderat ett tag över den här boken får den en fyra av mig. Den känns inte som en femma men är bättre än en trea. Tror jag. Kanske 3.5. Nej, det är nog en fyra. Tror jag,

Innan jag började läsa boken trodde jag att den handlade enbart om Tamira och historien kring hennes kärleksbrev och anteckningsböcker. Så var icke fallet. Jag skulle snarare vilja beskriva boken som en slags sammanhängande novellsamling som författaren skrivit för att få möjlighet att uttrycka sina funderingar och där han skriver kontemplerande om livet i Tjeckien. Livet där är inte så lätt då politiska makter medelst hot, våld, arkebusering och manipulering via propaganda försöker få makt över folket. En stor del i detta övergrepp på tjeckerna är folkets fråntagandet av dess historia och språk.

Boken är spännande, erotisk på sina ställen, välskriven och har ett sirligt, beskrivande språk. Författarens (karaktärernas) funderingar och iakttagelser är ofta pricksäkra och det ligger en slags romantisk saknad i hela boken.

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Nu äntligen har jag funderat färdigt. Det blev en fyra, och en kort recension.