Skotten i Köpenhamn : ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser

Orrenius, Niklas

| 2017

?Lars Vilks bor på hemlig ort med livvakter dygnet runt. 2015 överlevde han den terrorattack i Köpenhamn som krävde två liv. Han drömmer om att ställa ut sina verk på nytt. Men Vilks är radioaktiv. Det handlar om terrorskräck ? men också om politik. Vems ärende går han?En idé till en bok om extremism, terror och rädslor tog form. Skulle det gå att ta rygg på Vilks, trots de massiva säkerhetsarrangemangen? Och skulle man i så fall kunna få syn på vår tid, vårt samhälle och dess blinda fläckar??

Bokdjungeln

2018-09-23

Denna bok hade både några toppar men också dalar. Mycket av det som handlar om extremism i boken är väldigt intressant. Det är också spännande att läsa om Lars Vilks och det han blivit utsatt för på grund av sin konst. Men dalarna kommer då det blir lite för mycket allmän information om Lars Vilks, som hans barndom för att ta ett exempel. Boken har ändå sina stunder då den gör det svårt att lägga i från sig den och de kapitlen rör bland annat muslimska extremister i Sverige och hur en islamist dödar en dansk man då han inte får tag på Lars Vilks. På grund av topparna och dalarna blir det är "neutralt" betyg. Jag vill dock lägga till att boken också fokuserar på frågan om vad som är konst. En fråga som inte får ett direkt svar men som låter läsaren själv tycka sin mening. För frågan är: bör man få skriva/rita vad man vill?

Henrik Johansson

2018-02-26

Oerhört engagerande och väcker många känslor kring hat, yttrandefrihet och ett samhälle som blir allt mer polariserat.

Sara Johansson

2018-02-01

Jag lärde mig mycket om Vilks, ett gediget porträtt. Satte igång många tankar och funderingar kring yttrandefrihet och konstnärsskap.

John C

2017-02-21

Väldigt intressant reportage om yttrandefrihet och hur den förkastas/värnas av olika typer av politiska och religiösa extremister. Texten problematiserar och fördjupar de aktuella händelser som reportaget tar avstamp i.

Benjamin Elfors

2016-10-23

Boken beskrivs bäst med ett nött och klyschigt ord: tänkvärd. Orrenius gör ett noggrant journalistiskt arbete där han belyser alla tänkbara sidor av debatten om yttrandefrihet. Hans porträtt av Vilks är också mångbottnat. Dock tycker jag att han lite för lättvindigt accepterar många av Vilks problematiska och inkonsekventa påståenden.