Skojarna i örtagården

Varför omges kravodlingen i Peuranvuoma av höga stängsel? Märkliga rykten cirkulerar om stället. Folk lär haförsvunnit. Vad är det egentligen som pågår? Förklädd till kravodlingsinspektör beger sig därför den orädde säkerhetspolisen Jalmari Jyllänketo upp tillfinska Lappland för att ta reda på sanningen. Väl på plats upptäcker han att inget är vad det verkar vara. Arto Paasilinna är författare till en rad böcker, varav tjugoen utkommit på svenska. Bland titlarna kan nämnas Harens år, Den ljuva giftkokerskan, Fabrikör Liljeroos luftskepp och Paradisets fångar. Sammanlagt har hans böcker sålt i mer än 1 miljon exemplar i Sverige.

2020-08-14

Kul att lyssna på men jag har gott hopp om att Paasilinna skrivit bättre böcker än såhär, ska definitivt lyssna på någon fler. Tycker uppläsaren var bra men jag fick sänka min vanliga hastighet för det gick lite fortare eller så var det dialekten som gjorde att jag hade svårare att hänga med.

Mia Swedberg

2012-05-31

Tyvärr sövande och berättaren talar otydligt.

Marita Ryen

2012-05-17

Vilken fantasi Arto måste ha som skriver så tokiga/roliga historier. Allt löser sig smidigt och lätt vilka svårigheter man än råkar ut för. Detta var dock ej en av de bättre.

Jan Banan

2012-02-02

Som alltid har Paasilinna en fullständigt brilliant och smått bisarr grundidé som han bygger hela sin bok kring. Också som alltid när det gäller författaren, verkar det som om han bara sätter sig ner och skriver och att det sedan mer eller mindre får bli som det blir. Vissa böcker lyckas han bättre med än andra och den här boken är en mittemellan bok i hans mått mätt. Jag gillar Paasilinna och hans böcker som alltid är lättsamma fungerar utmärkt till att lägga in för att bryta sitt eget läsmönster och rensa skallen emellanåt.