Skogslandet ? en granskning

Röstlund, Lisa

| 2022

"För att ha blottlagt ett sjukt underjordiskt rotsystem där storföretag, myndigheter och politiker flätas samman i en hänsynslös rovdrift på den svenska skogen. " Guldspaden 2023 för årets bok"Lisa Röstlunds reportage är ett yxhugg rätt in i den svenska folksjälen." Dagens Nyheter"Boken är en utförlig redogörelse för olika perspektiv och vinklar som finns i konflikten som råder kring den svenska skogen." Aftonbladet"Journalisten Lisa Röstlund har skrivit en högaktuell granskning i bokform." Tidningen Ångermanland"Oerhört spännande kastar man sig som läsare hela tiden vidare ... Röstlunds bok borde skapa en mental skogsbrand i hela Sverige." Smålandsposten"Röstlund fläker upp hela denna fråga, som så ofta mörkas av starka industriintressen, och låter den detonera ? inte med slagord utan med minutiös journalistik." Göran Greider"En skandal skildrad...

Hugo Emretsson

2023-05-14

Riktigt läsvärt, omskakande och spännande. Som att läsa en thriller i världsklass som är både underhållande och bitvis hemsk, men framför allt tankeväckande och väldigt angelägen.

Molly L

2022-09-28

Lisa Röstlund for president!
Bra att någon rotar runt i röran och lyfter fram ’banjohögerns’ rovdrift mot djur och natur. Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.
Varenda människa borde läsa denna bok! Speciellt om du tror att Sverige är ett föregångsland i klimatfrågan.
Buorre, Lisa, ja gijttuo! Bra, Lisa, och tack!

Rosita Söderström

2022-09-26

DET HÄR ÄR VERKLIG SKRÄCK!
OBS! den är inte fiktiv!!!!

Grävande journalistik när den är som bäst. Kritisk granskning av skogsbruket, den förfärliga och (inte minst för mig personligen) hjärtekrossande skogsskövlingen. Upprörande till tårar!
Ett missbruk och dödande som påverkar såväl miljön och klimatet som den biologiska mångfalden i stort. Skrämmande och omoraliska allianser mellan skogsindustrin och forskare, inte minst Svenska kyrkan…

I Skogslandet: en granskning, skrivs det om klimatkonsekvenserna av skogsbruket men även om hur det påverkar folket både mentalt, socialt och kulturellt. Det är vedervärdigt och jag blir ännu en gång berörd på djupet av flera berättelser.
Här talas inte minst om suicide och om dem som hotas för att vilja bevara skogen.
Röstlund låter läsaren/lyssnaren även ta del av hennes egna reflektioner och roll i sammanhanget.

“För mig har flygandet blivit som att försöka njuta av stråkarna i den spelande Titanic orkestern, jag kan bara inte. Om vi som individer inte ens försöker, kan vi leva med oss själva då?”

“Var ska man dra gränsen för vilka olikheter som går att tolerera? Tänker att tiden och den ömsesidiga kriströttheten är vår bästa terapeut. Kanske är det så för alla förhållanden som håller länge, eller snarare, det kanske är så för alla individer som håller psykiskt i längden?
Förmågan att titta åt ett annat håll och välja glädje i stunden. Men är det inte just den förmågan som gör att vi är på väg att rubba hela Jordens ekosystem?”

“Var nionde minut kommer en anmälan om avverkning in till Skogsstyrelsen, så såg snittsiffran ut för 2020. Då en yta nära Blekinges storlek kalavverkades.
Många jag återkommer till pratar om att tiden går men att inget görs, för att förhindra att dom gamla kontinuitetsskogarna försvinner en efter en.”

DEN HÄR BOKEN BÖR ALLA TA DEL AV!

Tack Lisa Röstlund för ditt mod.