Skogslandet ? en granskning

Rstlund, Lisa

| 2022

"Fr att ha blottlagt ett sjukt underjordiskt rotsystem dr storfretag, myndigheter och politiker fltas samman i en hnsynsls rovdrift p den svenska skogen. " Guldspaden 2023 fr rets bok"Lisa Rstlunds reportage r ett yxhugg rtt in i den svenska folksjlen." Dagens Nyheter"Boken r en utfrlig redogrelse fr olika perspektiv och vinklar som finns i konflikten som rder kring den svenska skogen." Aftonbladet"Journalisten Lisa Rstlund har skrivit en hgaktuell granskning i bokform." Tidningen ngermanland"Oerhrt spnnande kastar man sig som lsare hela tiden vidare ... Rstlunds bok borde skapa en mental skogsbrand i hela Sverige." Smlandsposten"Rstlund flker upp hela denna frga, som s ofta mrkas av starka industriintressen, och lter den detonera ? inte med slagord utan med minutis journalistik." Gran Greider"En skandal skildrad...

Denna bok borde alla i Sverige lsa! Kanske extra viktigt fr alla skogsgare. Otroligt bra granskning av Lisa och boken r spnnande, intressant och skrmmande!

Hugo Emretsson

2023-05-14

Riktigt lsvrt, omskakande och spnnande. Som att lsa en thriller i vrldsklass som r bde underhllande och bitvis hemsk, men framfr allt tankevckande och vldigt angelgen.

Molly L

2022-09-28

Lisa Rstlund for president!
Bra att ngon rotar runt i rran och lyfter fram banjohgerns rovdrift mot djur och natur. Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.
Varenda mnniska borde lsa denna bok! Speciellt om du tror att Sverige r ett fregngsland i klimatfrgan.
Buorre, Lisa, ja gijttuo! Bra, Lisa, och tack!

Rosita Sderstrm

2022-09-26

DET HR R VERKLIG SKRCK!
OBS! den r inte fiktiv!!!!

Grvande journalistik nr den r som bst. Kritisk granskning av skogsbruket, den frfrliga och (inte minst fr mig personligen) hjrtekrossande skogsskvlingen. Upprrande till trar!
Ett missbruk och ddande som pverkar svl miljn och klimatet som den biologiska mngfalden i stort. Skrmmande och omoraliska allianser mellan skogsindustrin och forskare, inte minst Svenska kyrkan

I Skogslandet: en granskning, skrivs det om klimatkonsekvenserna av skogsbruket men ven om hur det pverkar folket bde mentalt, socialt och kulturellt. Det r vedervrdigt och jag blir nnu en gng berrd p djupet av flera berttelser.
Hr talas inte minst om suicide och om dem som hotas fr att vilja bevara skogen.
Rstlund lter lsaren/lyssnaren ven ta del av hennes egna reflektioner och roll i sammanhanget.

Fr mig har flygandet blivit som att frska njuta av strkarna i den spelande Titanic orkestern, jag kan bara inte. Om vi som individer inte ens frsker, kan vi leva med oss sjlva d?

Var ska man dra grnsen fr vilka olikheter som gr att tolerera? Tnker att tiden och den msesidiga kristrttheten r vr bsta terapeut. Kanske r det s fr alla frhllanden som hller lnge, eller snarare, det kanske r s fr alla individer som hller psykiskt i lngden?
Frmgan att titta t ett annat hll och vlja gldje i stunden. Men r det inte just den frmgan som gr att vi r p vg att rubba hela Jordens ekosystem?

Var nionde minut kommer en anmlan om avverkning in till Skogsstyrelsen, s sg snittsiffran ut fr 2020. D en yta nra Blekinges storlek kalavverkades.
Mnga jag terkommer till pratar om att tiden gr men att inget grs, fr att frhindra att dom gamla kontinuitetsskogarna frsvinner en efter en.

DEN HR BOKEN BR ALLA TA DEL AV!

Tack Lisa Rstlund fr ditt mod.