Skogshuggning

Bernhard, Thomas

| 2007

Efter begravningen av en självmörderska strålar människor samman som knappt sett varandra på ett kvartssekel. På sin kompromisslösa prosa skräder Thomas Bernhard inte orden när huvudpersonen uttrycker sitt ogillande av återseendet av sitt gamla umgänge och nykomlingar i en förment kulturell krets i 1980-talets Wien.

Ulla Englund

2021-05-29

29/5 2021 Så många ord - om och om igen.

Christian Rydberg

2019-07-31

Smart, vass och stundtals mycket roande. Men också babblig och till sist så hatiskt repetitiv att behållningen förtogs. Säger kanske mkt om klass och societet i borgebskapets och finkulturens Österrike. Men jag fattar inte dess storhet.

emilie johansson

2015-04-06

Sämst. Det bästa var när den tog slut. Det räcker med att läsa de tio sista sidorna.

Huvudpersonen sitter i en fåtölj i hörnet av en middag hos gamla bekanta, efter att en gemensam bekant tagit livet av sig. Han säger inte ett ord, men skäller ut dem alla, inklusive sig själv, i tanken, Teatern i allmänhet, och Wiens finteater i synnerhet, får sig ett par salvor i bara farten. Eftersom detta är vad hela boken handlar om - varför är man ofrånkomligen fast från början till slut?

Lars Andersson

2014-07-29

Rätt så underhållande, lite rolig, gedignare skriven än många andra böcker. Stark 2:a.