Skönhetens väg

Hall Kelly, Martha

I KRIG OCH KÄRLEK     CAROLINE är volontär på franska ambassaden i New York och har precis mött mannen i sina drömmar. På andra sidan Atlanten tar den polska sextonåringen KASIA spionuppdrag för att imponera på pojken hon älskar. Samtidigt ser den unga tyska läkaren HERTA inget annat val än att börja arbeta i ett koncentrationsläger för att försörja sig.    Efter att Kasia tillfångatagits av tyskarna möter hon Herta under omständigheter som saknar motstycke i vår historia. Men Carolines välgörenhetsarbete tar henne till Europa, där hennes och Kasias vägar möts.   Skönhetens väg bygger på en sann historia. Caroline Ferriday och Herta Oberheuser var verkliga personer. Den ena förärades två tapperhetsmedaljer för sina insatser under andra världskriget. Den andra dömdes i Nürnberg för fasansfulla brott mot mänskligheten. Romanen är en fängslande berättelse om...

Marie Byström

2021-08-16

Mycket bra och mycket gripande.

Amanda Lindqvist

2021-04-08

Bitvis lite seg, men samtidigt väldigt hemsk. Skrämmande vad som egentligen skedde bakom stängda dörrar inne på koncentrationslägren. En väl läsvärd bok.

Helena Rasmusson

2020-12-07

Gillade denna boken skarpt! Intressanta & tragiska kvinnoöden! Baserad på verkliga personer & händelser! Vilket ger berättelsen ännu mer substans.

Katarina Nord

2020-11-28

Sorglig hemsk och fantastisk! En av de bästa böcker jag läst om andra världskriget! Läs läs läs!

Frida Tosterud

2020-04-16

Fantastisk och hemsk på samma gång. En bok alla bör läsa

2020-02-23

Så bra! Spännande, tragisk och lite romantisk på samma gång.

Jennifer Johansson

2019-12-07

Tack så mycket Bookmark Förlag för recex!

I Skönhetens Väg får vi följa tre kvinnor, två av dem verkliga och en fiktiv, i tidsepoken kring andra världskriget. Den ena heter Herta och jobbar som läkare på ett koncentrationsläger - och gör saker som inte är medmänskligt. Den andra är Caroline som volontärarbetar och försöker hjälpa så gott hon kan ifrån USA. Och den tredje, Kasia, som hamnar i ett koncentrationsläger för kvinnor.

Jag har precis fått upp ögonen för denna typ av litteratur, historiska inslag med verkligheten inblandad i fiktion där kvinnor är i fokus. Den här var inget undantag över hur bra denna typ av litteratur är. Dock kände jag då och då i historien att det gick långsamt framåt, vilket i och för sig kanske var meningen av författaren, men fick fel signaler till mig. Istället för att vara långdragna delar så var de mest tråkiga delar. Men utöver detta så är denna bok väldigt tänkvärd, kraftfull, hemsk och beroendeframkallande.

Författaren har en expertis inom området att lämna varje kapitel med en liten cliffhanger så att du bara måste läsa ett kapitel till. Att få följa dessa tre kvinnor är både skrämmande och fascinerade på samma gång - speciellt de kapitlen om Herta och Caroline som faktiskt var riktiga personer. Jag kan ibland känna att det är jobbigt med fler än två perspektiv för att en börjar skumma något av perspektiven för att man gillar de andra bättre, men här är alla tre kvinnor så spännande att följa vad som händer. Och även om boken var lång och även tråkig i vissa perioder, så kan jag inte annat än att önska att det fanns mer att läsa.

Katarina

2019-11-24

Väl värd att läsa. Något vi inte får glömma.

2018-11-30

Så gripande och välskriven.
Grym berättelse baserad på en sanning som vi aldrig får glömma!

A Bookaholic Swede

2018-11-11

Jag har läst många böcker om andra världskriget men inte alla har berört mig på samma sätt som SKÖNHETENS VÄG gjorde. Utan tvekan är detta en bok man verkligen bör läsa. Jag har faktiskt svårt att med ord beskriva hur fasansfullt det var att läsa denna bok. Det kan låta illa, men övertrampen som skedde under andra världskriget skildras verkligen till det yttersta och det var inte alltid lätt att läsa boken utan att känna fasa. Att även bifoga Herta Oberheusers berättelse till handlingen gjorde boken ännu starkare. Jag läste inte upp mig, när det gällde Herta, innan jag började med boken, det gjorde jag först senare. Det gjorde att jag inte visste att hon skulle senare ställas till svars för sina handlingar vid rättegången i Nürnberg. Så, när jag började läsa boken var hon bara en karaktär till, tillsammans med Caroline och Kasia. Men till skillnad från de andra två kvinnorna är Hertas berättelse den av ondska. Detta upptäckte jag medan jag läste boken. Hennes arbete på Ravensbrück, försöken som utfördes kan inte bortförklaras på något annat sätt. Att läsa om Ravensbrück, vad som hände Kasia och dena andra kvinnorna där var svårt. Så hemskt svårt.

Martha Hall Kelly har skrivit en fantastisk bok. Men också en av de mest jobbigaste böcker jag har läst. Men böcker som SKÖNHETENS VÄG behövs. Man behöver läsa böcker som tar upp svåra ämnen.

Fantastisk, stark och gripande!

Bokdjungeln

2018-10-24

Jag ville helt enkelt inte lägga ifrån mig denna bok. Det är en hemsk historia som berättas, men den griper tag i en. Otroligt att detta är författarinnans debutroman - den är verkligen välskriven! Att den delvis är verklighetsbaserad gör att man gillar den ännu mer. Det är hemska saker som en av karaktärerna som levt på riktigt, Herta utsatte andra människor för. Hennes försökspersoner kallades kaninerna och en del överlevde, medan andra dog eller fick leva med men från operationerna som Herta utsatte dom för. Som tur är handlar boken även om en annan människa, Caroline som också levt på riktigt och som gjorde mycket gott under sin livstid för bland annat Hertas försökspersoner. En gripande historia om starka individer som gjort positiva och negativa påverkningar för mänskligheten.