Skämmerskans dotter

Kaaberbøl, Lene

| 2021

Jag rusade iväg över mark, stockar och murspillror utan att trampa fel en enda gång, och hoppade över drakkroppens långa utsträckta hals och runt bakom Nico, som stod med lyft spjut och höll det andra odjuret i schack. Och just medan jag stod där och trevade efter nyckeln och kunde se porten, sär, precis inom räckhåll just då lyfte den döende draken på huvudet en sista gång. Jag hann inte ens skrika. Gapet öppnades och den slöt käftarna om min vänstra arm.  Dina har ärvt sin mors gåva. När hon tittar någon i ögonen kan hon se alla de onda handlingar som personen i sitt innersta skäms över. Men för Dina är det snarare en förbannelse än en gåva. Ingen vågar vara hennes vän och alla slår ner blicken när Dina är i närheten. En dag kallas Dinas mamma till Dunarks borg för att få en mördare att erkänna ett blodigt dåd. Vad som först verkar vara ett vanligt uppdrag utvecklas snart till...

Bokslukerskan 93

2019-01-27

Åh jag älskade den här trilogin som tonåring! Läst den flera gånger om, så spännande och bra!

Iris Eriksson

2017-04-01

Älskar verkligen den här boken, hur många år som än går kommer jag fortsätta göra det!

Riktigt bra och fängslande berättelse,man fastnade lätt för karaktärerna.
Jag kan tänka mig att den tilltalar en tjej/kille i tonåren, för egen del blev det med drakar, lite för svårt att ta till sig. Men vem vet efter några böcker hade jag kanske köpt det med. Synd bara att de andra två inte är inlästa för Lo Kauppi gör det superbra.

Siri Dahlberg

2012-12-12

Den var helt okej,

Som om Astrid Lindgren skrivit ihop med Stephen King. :)

Jag lyssnade på ljudboken som skådespelerskan Lo Kauppi läst in och jag tycker att det var riktigt tråkigt att de andra två böckerna i den här trilogin inte kom ut som ljudbok, för hon gav den här boken nytt liv. Det blev betydligt mer intressant att lyssna vidare och trots att Dina bara är elva år så känns hon mycket vuxnare när man lyssnar på Lo.

Då jag annars inte är mycket för fantasy, drakar och konstiga namn och världar så blev jag glatt överraskad av Skämmerskans dotter. Jag fastnade för karaktärerna, handlingen är spännande - lite som Bröderna Lejonhjärta och jag har redan bok två och tre i min ägo. Synd som sagt att de inte finns som ljudbok. Skaffa åtminstone den första boken på CD. Den är perfekt att ligga och lyssna på innan man ska sova eller när man känner sig sjuk eller nedstämd.

Agnes Petersson

2010-09-19

Den var spännande och lite hämsk.

2010-01-10

Yngste sonens kommentar, blev så trist mitt i att jag inte ville läsa den mera.

2010-01-10

Yngste sonens kommentar, blev så trist mitt i att jag inte ville läsa den mera.

Madelene Helgesson

2009-12-07

En medioker början, men de fortsättande böckerna i serien är både spännande och djupa. Lene Kaaberbøl har blivit en av mina nordiska favoriter och jag rekommenderar verkligen hennes övriga fantasy-titlar.

Anna Hallqvist

2009-10-12

En bra ålder är nog 10-14 år skulle jag tro. Fast jag är ju äldre än så och gillade den :)
Genren är fantasy, men ändå känns det som medeltiden.
Dina är en stark och väldigt modig ung tjej som gör en hel del för den här boken. Drakar och magi är också en stor del av innehållet. Jag har lånat del två för att fortsätta läsa om spännande äventyr

Ciccis bokblogg

2009-07-27

Detta är en bok som jag läst under momentet Fantasy och sagor på kursen i Barn och ungdomslitteratur som jag studerat. Den handlar om Dina som är elva år och är dotter till en Skämmerska. En skämmerska kan genom att titta en människa i ögonen se vad man har gjort som man skäms över och ens dåliga samvete. Dina har ärvt sin mammas kunskaper, vilket hon själv inte ser som en fördel utan snarare tvärt om. Dinas mamma blir hämtad för att hjälpa till att lösa ett fruktansvärt mord som begåtts. En kort tid därefter så blir även Dina hämtad till staden. Där får hon uppleva både vad riktig ondska är och vad vänskap är. Det är en spännande och lite mörk fantasy bok som utspelar sig i medeltidsmiljö där bl.a. drakar och onda män förekommer. Boken har flera drag som påminner om Bröderna Lejonhjärta.