Åskmakaren

Martin, Tina N

| 2022

Det är 22 minusgrader ute när en man hittas död och lemlästad på isen. Den döde identifieras snart och det visar sig vara få personer som sörjer honom. När Idun Lind ska utreda fallet får hon hjälp av Tareq Shaheen. Det blir en utredning som tar dem till en värld fylld av pengar, våld och makt. En värld där unga kvinnors liv är en handelsvara.  Många år tidigare får vi följa Peter och Silje, två barn i utkanten. Peter är ett ständigt mobbningsoffer i skolan, Silje en flicka som bara önskar att få bli lämnad ifred. De bildar starka vänskapsband och varje dag blir en ny dag då de kan överleva tillsammans.  Till sist knyts nu och då ihop och blir till en intensivt spännande kriminalroman där värdet av ett människoliv väger alltför lätt. Åskmakaren är den andra boken om kriminalinspektör Idun Lind och hennes kollegor vid gruppen för grova brott i Luleå.   Tina N Martin är...

Katarina Nord

2023-11-18

Bra spännande lättläst deckare som är svår att lägga ifrån sig.

Annica Sandström

2023-03-01

Mycket bra,bättre än Befriaren, om vad grov missär kan göra med oss människor för att orka överleva,man sträckläser går inte att sluta.

2022-09-03

Betydligt bättre än ”Befriaren”, men det känns som om jag läst detta tidigare, speciellt texten om lille Peter och Silje.

Monica Bäckelin

2022-08-03

Vilken bra bok
Spännande, välskriven och intressanta karaktärer. En bladvändare som jag sträckläste.

2022-07-01

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, Åskmakaren, är den andra delen i bokserien om kriminalinspektör Idun Lind i Luleå. Den första boken heter Befriaren, och den läste jag för knappt ett år sedan. Jag tyckte väldigt mycket om Befriaren, som fick näst högsta betyget av mig, 4,5, så jag hade mycket höga förväntningar på den här boken. Och dom förväntningarna infriades med råge, för den här boken var till och med ännu bättre. Den får helt klart högsta betyget från mig, 5 av 5. Åskmakaren är mycket välskriven, väldigt spännande, otäck, berörande, grym, gripande, hemsk, och med flera historier i boken som till slutet vävs samman. Och den var, i alla fall för mig, helt oförutsägbar. Rekommenderar varmt boken, och även den föregående boken, och jag ser fram emot fler böcker av författaren Tina N Martin, och gärna om Idun Lind och hennes kollegor. (Lyssnade på boken, och den lästes upp mycket, mycket bra av en av mina absoluta favorituppläsare, Lo Kauppi).