Skjut apelsinen

Niemi, Mikael

| 2010

Mikael Niemi på Rabén & Sjögren! Upproriskt, otyglat, rått, rakt, roligt, sorgligt och alldeles lysande! Så här skrev Mikael Niemi till Norstedts när han mejlade in sitt manus: "Har arbetat på i vintermörkret, och här har du en version av mitt Sturm und Drang-manus, naturligtvis med självbiografiska inslag. Överspänt, patetiskt, självömkande, grandiost, ett nöje att få regrediera till den tid då livet var på blodigaste allvar." Huvudpersonen är 16 år och går på gymnasiet. Han delar in sin klass i skitar och idioter. Skitarna får allt serverat och har föräldrar som kommer se till att det går bra för dem i livet. Idioterna vet att skitarna alltid kommer att vinna, men finner sig i det och vill bara vara till lags. Han är fast besluten att inte bli en fjäskande idiot, hellre lägger han sig i en grop med bensin och tuttar på. Han tänker inte leva sitt liv som en hudlös nolla längre. Han...

2013-01-12

Märklig men samtidigt lite rolig. Väldigt lätt att läsa.

Maria Klingberg

2012-03-14

Bitvis roande, bitvis äcklande. Niemi skriver som vanligt bra och detaljerat men jag hade förväntat mig mer av det senaste tillskottet i hans bibliografi. Skjut apelsinen spelar inte alls i samma liga som Populärmusik från Vittula eller Svålhålet. Den kändes till skillnad från de andra ganska förutsägbar vilket minskade spänningen betydligt.

Jenny A

2011-04-10

Sjukt rolig bok, men den tog slut alldeles för fort.

Kristina Simar

2011-03-14

Detta är en svart och grabbig ungdomsroman, som inspirerats av skolskjutningarna i USA och Finland. En obehaglig historia om vad som kan röra sig i huvudet på en sextonårig kille som är missnöjd med sin familj och skolan. Språket är våldsamt, rått och upproriskt. Men varvas ändå med svart humor som gör att jag även kunde småskratta ibland. Handlingen är i stort sätt pessimistiskt, det finns inga glädjeämnen att läsa. Mikael Niemi har verkligen lyckats med att skriva en mycket speciell och tänkvärd ungdomsbok.

Johan Claesson

2010-12-11

Jag känner storm i min själ efter den här boken! Känner igen mig i den gymnasievärld som Niemi beskriver och boken har väckt något inom mig!

Carina Karlsson

2010-05-31

Nyskapande galet ordflöde med makalösa karaktärer.