Skipar min egen rättvisa

Hjort, Julius

| 2023

När Maria utsätts för den värsta form av övergrepp en kvinna kan råka ut för, vänds hennes tillvaro fullständigt upp och ner. Vid sidan av ångest och smärta, blir även relationen till hennes nyblivne sambo lidande. Sambon, som inte upplever att den svenska polisen gör tillräckligt, bestämmer sig till slut för att ta lagen i egna händer. "Skipar min egen rättvisa" är en högaktuell kriminalthriller som utspelar sig i Stockholm under det sena 2010-talet, med tillbakablickar mot tidigare decennier. Perspektivet växlar mellan det utsatta unga paret och polisinspektör Peter Johansson som på 80-talet ingår i en ökänd polisenhet.

Mikael Dahlgren

2023-12-10

Mycket att tycka om ! 80-tal, realistisk samhällsskildring. Lite mycket relationsbekymmer emallanåt men bra bok

Maximilian Sjöberg

2023-12-10

Stark 3a. Lite hoppig och lång startsträcka. Otrolig sista tredjedel 👍🏻

Tommy Lindberg

2023-07-16

Bra skriven bok. Nu undrar man när del 2 kommer?

2023-04-25

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Skipar min egen rättvisa, är den första boken i en planerad trilogi, av dom debuterande författarna Julius Hjort och Olof Jung. Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen, då inte alla trådar är uppklarade i den här boken. Jag tyckte boken var bra, och den kändes lite annorlunda mot traditionella deckare. Jag lyssnade på boken som var mycket bra inläst av en av mina favoriter, Fredde Granberg.

Elin Sundin

2023-03-05

Denna bok var mycket mer än en klassisk deckare! Fick låna av kollega på jobbet som brukar tipsa om läsvärda böcker o ja var verkligen fast från start! Växlar förtjänstfullt o med puls mellan de olika karaktärernas omtumlade liv! Tummen upp verkligen!

Pierre Wallström

2023-02-13

Spännande bok som hela tiden kändes originell med många tvära och oväntade vändningar. Verklighetstroget och realistiskt vilket passar mig väl då jag stör mig på när andra böcker kommer med magiska lösningar på problem som uppstår.

Jens Nilsson

2023-02-11

Denna var en riktig fullträff. Hade inga förväntningar men kom snabbt in i handlingen. Pulserande drama, mycket känslor, rappt och innovativt språk samt dialog. Sällan jag fängslas av en svensk bok men plöjde sista tredjedelen sent in på natten.

Matilda Edberg

2023-02-03

Fick ta del av denna via en bokcirkel och gillade den verkligen. Thrillers är inte riktigt min genre då ja oftast löser feel good men fastnade snabbt och blev tagen av de händelser som sätter huvudpersonernas liv i gungning. Därtill en hel del om relationer människor emellan som jag gillade särskilt mycket!

Marcus Lind

2023-01-29

En riktigt omvälvande rundtur o Sthlmsmiljö. De inledande kapitlen sätter den kusliga tonen innan Big Bang inträffar. Blev engagerad själv i mordplanen och tankarna svävade iväg hur ja själv skulle gå till väga. Ruggigt vass bok!

Alexandra Nilsson

2023-01-26

Detta var en riktigt omtumlande och spännande läsarupplevelse! Såna starka scener som griper tag i ens inre. Färgsprakande språk och karaktärer som fängslar mig! Väldigt läsvärd!

Camilla Ekman

2023-01-22

Vilken resa man som läsare slängs in i! Från scener med obehagligt våld till allmänna existentiella frågor till humor till intrikata resonemang avseende en människas psykiska mående. På nåt vänster passade allt in. Annars kan jag ibland vara kritisk om för många handlingar / karaktärer slängs in men här passade det perfekt och blev inte svårt att hänga med. Led med vissa av karaktärerna och andra hejade jag på trots deras omoral och dekadens.

Erik Malm

2023-01-19

Läste precis klart och en riktig holmgång till läsupplevelse - i den mest positiva av bemärkelser! Storyn har verkligen alla ingredienser för att underhålla mig. Spänning, ovisshet, bråd död, humor, relationer som trasslar! Riktigt grymt!

Siri Berglund

2023-01-18

Möjligen för att jag bor i Sthlm men älskar hur miljöerna beskrivs. Kuslig handling varvat med relationsdrama och kryddat med humor som inte känns malplacerad. Vissa kapitel är oerhört gripande och starka. Kunde inte sluta läsa då jag fastnade snabbt.

4,5/5

Fredrik Samuelsson

2023-01-17

Tog ett tag innan ja hajade var boken var på väg. På samma gång infann sig obehagskänslan från start. Bra folk som dras in i skiten och sen hur bra folk förändras av skiten.
Fascinerade mig hur storyn hela tiden tog ny färdriktning när ja trodde mig förstå vart den var på väg.
Fångat in samhällsklimatet i dagens Sverige på ett fantastiskt sätt för polarisering och segregationen växer. Och hur folk navigerar i den samtiden.

Felix Hedin

2023-01-17

Brukar inte palla läsa klart svenska thrillers då handlingen sällan känns trovärdig men detta är realism i dess sanna bemärkelse. Får följa hur karaktärerna brottas med dina känslor i sina svagaste ögonblick och köpte handlingen rakt av samt grymt språk och dialog!

Jan Axelsson

2023-01-17

Okej, detta var på en annan verkshöjd än en vanlig snutdeckare. Hemskt dåd i nutid, mordplaner, 80-tals nostalgi, och en jäkla massa intressanta karaktärer.
Fångade in mig från start och kunde inte sluta läsa!

Niklas Sjöberg

2023-01-16

Ruggigt välskriven och realistiskt skildrad utifrån vår samtid! Parallella plotlines som snyggt vävs in i varandra och gör det svårt att sia om utgången. Rycktes med i huvudpersoners öden och det är inte så ofta författare lyckas med. Mycket bra!

O

Olle Berg

2023-01-15

Vilken fullträff! Tidigare stört mig på svenska tillrättalagda thrillers innehållandes diverse moralpredikningar. Denna är skriven utan fördämningar. Rå realism och inblick i Stockholm i modern tid. Fanns hela tiden en kuslig spänning som drev på att läsa vidare o språket o karaktärerna var riktigt vassa! Kul!

Alvin Wahlstedt

2023-01-09

Riktig rysare till thriller! På vippen till fem stjärnor. Gillade ”pulsen” i boken och kom snabbt att engagera mig i huvudkaraktärernas livsöden. Grymt skriven och spänningen håller i sig med en hel del oväntade vändningar som jag inte såg komma!

Adi Besic

2023-01-03

Detta va ruggigt bra läsning! Finurligt språk, gripande handling, grymt flow hela vägen! Märks att mkt research gjorts vad gäller karaktärernas handlande, snyggt 💪🏼👍🏻

Kalle Andersson

2022-12-29

Vinterns deckare!
Plöjde första sex kap i ett nafs. Alltid gillat thrillers som utspelar sig i huvudstaden.
Man kastas in om vartannat i oväntade skeenden som griper tag i mitt intresse.
Maktlösheten när polisen inte fångar den som besudlat en. Hatet och hämndbegäret. Återblickar till det förgångna.
En riktig käftsmäll till debut.

Anna Månsson

2022-12-28

Riktigt spännande läsning. Har sökt ett tag efter en modern svensk thriller av hög klass men var länge sen jag orkade läsa klart då verken ofta är lite förutsägbara. Denna var annorlunda på ett mycket bra sätt med fängslande storyline, trovärdig dialog och väl uppbyggda karaktärer.
Författaren fångar rådande samhällsklimat och läsaren får svårt att sia om hur det ska sluta. Grym debut!

Jakob Andersson

2022-12-27

Fann på Pressbyrån. Lät spännande när ja läste på baksidan. Blev mycket positivt överraskad då handlingen var superspännande nagelbitare. Satt uppe första kvällen sent och bara plöjde.
Boken fångar rådande samhällsklimat väl och karaktärer o dialog känns nydanande.
Älskar thrillers och kul med något nytt som släpps som man inte läst tidigare.