Skilda verkligheter

Detta är berättelsen om en stor kärlek mellan två unga, mycket ensamma människor. De kommer från olika världar. Han är arbetargrabb från Göteborg. Hon har vuxit upp i en akademisk högstatusfamilj. Han är naturvetare, forskare på hög nivå. Hon är en i den stora strömmen av andligt sökande människor i vår tid, alla dessa som längtar efter förankring i en värld av snabba förändringar. Han jagar fakta enligt vetenskapens principer. Hon är ovanligt intuitiv med en förmåga att se bakom hörnet. Det skrämmer honom. De grälar ofta men bandet mellan dem är starkt ? det sägs ju att kärleken övervinner allt. Ändå lever de i ständig rädsla att förlora varandra. De lever i skilda verkligheter. Ändå försöker de mötas. Marianne Fredriksson, en av Sveriges få världsberömda författare med böcker som Anna, Hanna och Johanna, Simon och ekarna, Kains bok och nu senast Älskade barn, har än en gång gestaltat de...

2023-02-06

Omläsning!

2021-07-24

Som vanligt skriver författaren på djupet. Att få ta del av olika människors dialoger där de avslöjar tankar, känslor, kunskap och ofta sina egna brister är magiskt. Jag tänkte igenom hela boken att detta är en fantastisk kärleksroman, men slutet var rätt omskakande. Om än känns det realistiskt. Den största nackdelen var nog att det gick så snabbt allt i slutet, det passade inte riktigt ihop med resten av berättelsen. Å andra sidan stärker det känslan av chock vilket ger en psykologiskt intressant dimension. Berättelsen handlar om många olika människor och krockar mellan olika kulturer, vetenskapliga skolor, klass, kommunikation etc. Men också om samhörighet över de gränserna. Varmt, utmanande och inbjudande.

2014-08-10

I Marianne Fredriksson: Skilda Verkligheter får vi möta en stor kärlek som delas mellan två unga, mycket ensamma människor som befinner sig mitt i livet. Jan och Angelika. De kommer från skilda världar, grälar ofta och lever i ständig rädsla att förlora varandra. Han tror på verkligheten, hon på intuitionen. De lever i skilda verkligheter, båda två med trassliga barndomar bakom sig, ändå försöker de mötas.

Det här är en mycket stark och gripande vuxensaga där vi som lyssnare hela tiden frågar oss. Kommer de få varandra, eller kommer ödet att för alltid brisera den chans till lycka som finns mellan dem? Kan varmt rekommendera den här starka boken!

Har läst samt lyssnat på den ett flertal gånger med underbara Anna Godenius som uppläsare- som utan tvekan är Sveriges bästa uppläsare av ljudböcker! Kan varmt rekommendera den för långa skogspromenader i höst!

Klara Antonsson

2014-04-20

Orkade inte läsa klart!

Elisabeth Jönsson

2011-10-06

Starkt, gripande, otäckt slut.

Maria Klamas

2009-06-07

Språket är som alltid underbart, det bara flyter fram o blir som musik för mina öron... själva berättelsen fångar mig i deras olikheter som både är deras styrka o deras svaghet, blir det deras lycka eller deras fall??