Skilda verkligheter

Detta är berättelsen om en stor kärlek mellan två unga människor. De kommer från olika världar. Han är arbetargrabb från Göteborg. Hon har vuxit upp i en akademisk högstatusfamilj. Han är naturvetare, forskare på hög nivå. Hon är en i den stora strömmen av andligt sökande människor i vår tid, alla dessa som längtar efter förankring i en värld av snabba förändringar. Han jagar fakta enligt vetenskapens principer. Hon är ovanligt intuitiv med en förmåga att se bakom hörnet. Det skrämmer honom. De lever i skilda verkligheter. Ändå försöker de mötas. De grälar ofta men bandet mellan dem är starkt - det sägs ju att kärleken övervinner allt. Ändå lever de i ständig rädsla att förlora varandra.

2015-12-20

Lyssnade nyligen om denna. Marianne Fredriksson tillhör en av mina absoluta favoritförfattare och Silda verkligheter är så bra! Jag tröttnar aldrig på den! Och med underbara Anna Godenius som uppläsare dessutom! Kan det bli bättre? Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

2014-08-10

I Marianne Fredriksson: Skilda Verkligheter får vi möta en stor kärlek som delas mellan två unga, mycket ensamma människor som befinner sig mitt i livet. Jan och Angelika. De kommer från skilda världar, grälar ofta och lever i ständig rädsla att förlora varandra. Han tror på verkligheten, hon på intuitionen. De lever i skilda verkligheter, båda två med trassliga barndomar bakom sig, ändå försöker de mötas.

Det här är en mycket stark och gripande vuxensaga där vi som lyssnare hela tiden frågar oss. Kommer de få varandra, eller kommer ödet att för alltid brisera den chans till lycka som finns mellan dem? Kan varmt rekommendera den här starka boken!

Har läst samt lyssnat på den ett flertal gånger med underbara Anna Godenius som uppläsare- som utan tvekan är Sveriges bästa uppläsare av ljudböcker! Kan varmt rekommendera den för långa skogspromenader i höst!

Klara Antonsson

2014-04-20

Orkade inte läsa klart!

2013-06-10

Förstår inte de dåliga vitsorden! För mig är den här tillsammans med Blindgång hennes allra bästa roman. Slutet är otäckt och tragiskt, men ändå så levande och verkligt. Anna Godenius läser boken och gör Mariannes magiska ord som poesi i örat. Helt enkelt underbart! Kan aldrig få nog av Marianne Fredriksson!

Elisabeth Jönsson

2011-10-06

Starkt, gripande, otäckt slut.

2009-06-07

Språket är som alltid underbart, det bara flyter fram o blir som musik för mina öron... själva berättelsen fångar mig i deras olikheter som både är deras styrka o deras svaghet, blir det deras lycka eller deras fall??