Skidresan

Borg, Sofie

Bröderna Texas och Vegas är på skidresa med sin familj. Snart upptäcker de att det är något konstigt med den utklädda Snöbjörnen. Varför försvinner han med lillebror från pulkabacken och varför går han utanför deras stuga sent på kvällen? Texas och Vegas berättar för sina föräldrar och skidläraren, men ingen verkar tro dem. Till slut bestämmer de sig för att själva ta reda på vem som döljer sig bakom björndräkten. Texas och Vegas är en serie om två bröder och deras spännande äventyr tillsammans.

Helt underbar💜💜💜💜💜

2019-09-02

I Skidresan får vi följa bröderna Texas och Vegas på spännande äventyr i fjällen!

Det här är en lättläst och spännande bok som jag gärna sätter i händerna både på min dotter som är nio år och kanske läsa högt för min son som är sex år gammal.

Det är en bra skriven bok som fångar mig och spänningen håller i sig till slutet. Det är händelser i boken som jag tror att barnen kan relatera till och känna igen sig. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken! Sofie lyckas måla sitt språk så att det fångar och fängslar. Det är inte lätt att släppa boken förrän den är slut. En bra högläsningsbok dessutom. Nu vill jag läsa fler delar om Texas och Vegas!

Bokdjungeln

2019-01-27

Oj vilken spännande bok tycker tjejerna (8 och 6 år). De ville inte pausa i läsandet för att leka med annat utan dom ville verkligen få reda på varför Snöbjörnen var så konstig. De kom också med egna teorier om detta under läsandets gång. Äldsta tjejen hade absolut kunnat läsa denna bok själv då texten är stor och lätt. Men eftersom lillasyster också ville höra så var det jag som fick läsa högt. När jag frågade vilket betyg boken skulle få var de överens, 5! De gillar verkligen böckerna om Texas och Vegas och hoppas på fler böcker i framtiden!

Min åttaåring och jag har läst Texas och Vegas - Skidresan av Sofie Borg, boken är utgiven på Idus förlag 2018. Texas och Vegas är bröder och är i fjällen med sina föräldrar och lillebror Denver. Texas och Vegas går på skidskola och upptäcker att det är något mystiskt med skidortens maskot Snöbjörnen. Snöbjörnen dyker inte upp när han ska, Texas och Vegas ser honom åka i svarta backen och är han egentligen så intresserad av barn? Texas och Vegas bestämmer sig för att ta reda på vem Snöbjörnen egentligen är. Min son och jag tycker att Texas och Vegas – Skidresan är superspännande och superbra! Boken har korta, ganska lättlästa kapitel med flera cliffhangers som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Boken passar sig utmärkt för högläsning men också att läsa själv. Boken riktar sig främst till barn i ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror även att den passar många barn från ca 7 år. Vill ni läsa en spännande bok som utspelar sig i fjällen så är detta mitt bästa tips just nu!

Rolig, spännande & härlig!

Anita Bengtsson

2018-12-14

Sträckläste denna bok som var så spännande! Man kommer direkt in i boken och blir genast uppfångad av historien. Verklighetstroget och bra skrivit med dialoger mellan syskon och föräldrar som känns äkta. Kan varmt rekommenderas och högsta betyg!