Skendåd

Larsson, Christina

?Elna är död ? Hon kom aldrig.?När åttiofyraåriga Elna Oskarsson hittas död i sin lägenhet i Göteborg tyder allting på att hon bragts om livet. Kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes team misstänker ganska snart att Elnas granne, Ragnhild, inte är lika oskyldig som hon först verkat. Samtidigt sker en rad explosioner runt om i Göteborg, uppenbarligen utförda av en grupp militanta miljöaktivister.Medan Ingrid kämpar med två till synes helt separata utredningar brottas hon även med problem på hemmaplan. Hon och maken Adam tycks glida allt längre ifrån varandra och Ingrid börjar till och med misstänka att han träffat någon annan.Då sker ännu en sprängning, och ytterligare ett mord ??Skendåd? är en bok om fanatism, girighet och falskspel. Det är den sjunde boken i serien om kriminalkommissarie Ingrid Bergman vid utredningsenhetens sektion för grova brott i Göteborg.

Jan Banan

2021-05-31

Den här gången tycker jag inte riktigt att författaren lyckades få till det. Detta är i mitt tycke den minst bra boken i Ingrid Bergman-serien.

Det första jag stör mig på är den överjäkligt supernaiva 18 åringen. Känns inte trovärdigt att någon kan vara så godtrogen och korkad.

Det andra är att Ingrid privatliv med allt strul börjar bli riktigt tjatigt. (vore kul som omväxling om det någon gång kunde flyta på) Författarens jobb med sina karaktärer och deras privatliv är annars något jag uppskattar. Det har gjort dem intressanta och man bryr sig om dem som läsare, men nu har allt strul och negativitet kring Ingrid kommit till den punkt att det är för mycket.

Dessutom känns hela historien förutsägbar och tunn.

Med detta sagt ser jag ändå fram emot att fortsätta läsa serien, som är en av det bättre i den svenska deckarjungeln.

2021-04-28

Ytterligare en ok deckare av Christina Larsson. Betyg 2,5

Karin Johansson

2021-01-17

Lite rörig. Plockar man bort relationproblemen och alla tankar runt det är boken ok.

A H

2020-08-21

Bokdjungeln

2020-05-26

En spännande ljudbok som innehåller allt möjligt. Jag gillade att både följa kriminalkommissarien Ingrid och hennes privatliv, även om jag ibland stör mig på henne. Men det händer något mest hela tiden som för historien framåt och det uppskattade jag. En riktigt bra ljudbok anser jag.

Spännande, fängslande & välskriven!