Skattkammarön

Myteri, krutrök och papegojor i den ultimata piratklassikern. Perfekt för hela familjen. Äventyret börjar när unge Jim Hawkins får en skattkarta i sin hand. Med hjälp av en godsägare och en läkare seglar han till Skattkammarön för att hitta skatten. Men ombord på fartyget finns också den enbente kocken Long John Silver, egentligen styrman hos kapten Flint, den ondskefulle pirat som en gång grävde ner skatten. Det är han som skaffat besättningen åt godsägaren, och dessa är inga mindre än Silvers gamla skeppskamrater! "Torsten Wahlund sopar mattan med uppläsarskrået när det gäller klassiker. Sju timmar familjeäventyr med R L Stevensons skrålande pirater som hesa och halta tar ett magiskt kliv rakt in i hörselorganen." DN 16 dec 2008 om Skattkammarön

Jag gillade boken men jag tror att efter ett tag så blev den ganska långtråkig. Förutom det så var boken väldigt bra! 4,5

Marc Moore

2021-07-12

Igentligen inget fel på romanen men jag tycker bara den är så tråkig, antar att det har att göra med att det är mycket action men lite som får mig att vara intresserade av karaktärerna i sig.

Hör till barn- och undomslitteraturens klassicker och måsten !
som all god ungdomslitteratur kan den läsas med behållnning även av den vuxne.

OM Huckleberry Finn är den ultimativa ungdomsbiken, så är det här nummer två !

Raflande äventyr, ohaction bland enbenta sjörövare med papegojor, sjöraövarskatter, och rom hör till de självklara inredienserna i denna spänningsroman, som heller inte saknar filosofisk poäng
!

Sanna Carlborg

2016-02-16

Enkel men ack så klassisk historia. Jag är väldigt svag för pirathistorier och exotism, så nog är jag lite partisk!

Alekzandra K.

2012-07-11

Väldigt bra äventyrsbok för alla åldrar!

O

Olof Ol-Mårs

2011-09-20

Den håller än, trots att den är från sent 1800-tal. Spännande trots att det är en "ungdomsroman".

Mattias Renström

2011-05-01

Det här känns som grunden till alla klyschor vi känner till om pirater. Rom, papegojor, skattkartor, träben och femton gastar på död mans kista.
Boken var en njutning att läsa, men gick inte riktigt i den riktning jag hoppats. En bra bok dock, ett måste för den som gillar äventyrsböcker.

Elisabeth E

2011-01-08

Underbar och underhållande äventyrsroman. Long John Silver är en fantastisk karaktär.

Katarina Michnik

2010-09-29

En av mina favoritböcker som ung tonåring.

Jag skäms nästan att betygsätta denna. Jag vet inte riktigt vad det är men jag blir...uttråkad. Berättarstilen är ju fortfarande snygg och språket likaså, men jag tilltalas inte alls av själva äventyret...

Anna Mätlik

2010-06-07

Vilket äventyr! Vilka sjörövare! Vilka hjältar! Vilken klassiker!

Sara Kvistblom

2009-10-01