Skrseld : berttelsen om Jerry Lee Lewis

Tosches, Nick

| 2008

Jerry Lee Lewis dramatiska och frtrande liv r det mest sgenomspunna i rockhistorien. Skrseld (Hellfire) r en stormande och fngslande biografi som hyllades vrlden ver nr den gavs ut frsta gngen 1982. I dag betraktas den som en amerikansk klassiker. Jerry Lee fddes i Louisiana, in i en slkt mrkt av stort mod och nnu strre galenskap. Under hela sitt liv har han slitits mellan pingstrrelsens strnge gud och alkoholens, drogernas och rock'n'rollens djvul. Som fjortonring framtrdde han ntterna igenom p sjaskiga klubbar och vid tjugoett rs lder spelade han in "Whole Lotta Shakin' Goin' On", lten som gjorde honom till stjrna. Men karriren lades i ruiner, nr det blev knt att han hade gift sig med sin trettonriga syssling. Under de kommande tjugo ren skulle Jerry Lee - som vanligt okuvlig och vild - resa sig ur askan, den hr gngen som countrystjrna, fr att sedan...

Izabela Horn

2017-01-20

En inblick inte bara i Jerry Lee Lewis utan hur det var att leva i den amerikanska sdern bland fattiga vita. Boken var inte s ltt skrivet och svr att hlla reda p alla slktingar , Jerry Lee Lewis verkade inte vara en sympatisk mnniska utan svr och saknade frmga att njuta av livet.
Men jag fick mer kunskap om rock n roll legenden s drfr var boken nd ok .

Jonas Olofsson

2013-06-02

Febrig/magisk/manisk lsning. #poptelegram

emmakicki

2013-01-14

Lsvrd men mina frvntningar var lite vl hga efter att ha lst alla lovord. Tur i alla fall att den inte var ondigt lng.

Lisa Nilsson

2011-10-11

Annorlunda och vldigt fngslande beskrivning av miljn som gav Killer hans komplexa personlighet och musikaliska liv. Dock r frsvinner det som fngslar nr det kommer att handla om hans faktiska karrir.