Skärseld : berättelsen om Jerry Lee Lewis

Tosches, Nick

| 2008

Jerry Lee Lewis dramatiska och förtärande liv är det mest sägenomspunna i rockhistorien. Skärseld (Hellfire) är en stormande och fängslande biografi som hyllades världen över när den gavs ut första gången 1982. I dag betraktas den som en amerikansk klassiker. Jerry Lee föddes i Louisiana, in i en släkt märkt av stort mod och ännu större galenskap. Under hela sitt liv har han slitits mellan pingströrelsens stränge gud och alkoholens, drogernas och rock'n'rollens djävul. Som fjortonåring framträdde han nätterna igenom på sjaskiga klubbar och vid tjugoett års ålder spelade han in "Whole Lotta Shakin' Goin' On", låten som gjorde honom till stjärna. Men karriären lades i ruiner, när det blev känt att han hade gift sig med sin trettonåriga syssling. Under de kommande tjugo åren skulle Jerry Lee - som vanligt okuvlig och vild - resa sig ur askan, den här gången som countrystjärna, för att sedan...

Izabela Horn

2017-01-20

En inblick inte bara i Jerry Lee Lewis utan hur det var att leva i den amerikanska södern bland fattiga vita. Boken var inte så lätt skrivet och svår att hålla reda på alla släktingar , Jerry Lee Lewis verkade inte vara en sympatisk människa utan svår och saknade förmåga att njuta av livet.
Men jag fick mer kunskap om rock n roll legenden så därför var boken ändå ok .

Jonas Olofsson

2013-06-02

Febrig/magisk/manisk läsning. #poptelegram

2013-01-14

Läsvärd men mina förväntningar var lite väl höga efter att ha läst alla lovord. Tur i alla fall att den inte var onödigt lång.

Lisa Nilsson

2011-10-11

Annorlunda och väldigt fängslande beskrivning av miljön som gav Killer hans komplexa personlighet och musikaliska liv. Dock är försvinner det som fängslar när det kommer att handla om hans faktiska karriär.