Skärgårdsliv i gången tid : en skildring av arbete och lek i Stockholms skärgård

Svensson, Roland

| 2006

Skärgårdsliv i gången tid anses av många vara en av de allra viktigaste böckerna som har skrivits om svenska skärgårdar. Under många år reste konstnären och författaren Roland Svensson runt och intervjuade gamla skärgårdsbor. Han samlade fakta och berättelser om hur man levde och arbetade i gamla tider. Resultatet blev en unik skildring av livet i skärgården under ett helt år, ett år som lika gärna skulle ha kunnat utspela sig på 1700-talet. Boken utkom för första gången 1961 och blev snart en klassiker. Denna utsökt formgivna nyutgåva har ett nyskrivet efterord av professor Bo Grandien. »Vackra naturskildringar blandas med illustrationer av de tunga sysslorna och festliga tillfällen.« Maria Kihlskog, Skärgården

Oskar Henriksson

2010-12-17

Kanske att man måste ha en koppling till skärgården för att uppskatta den här boken. Och det är en bok man ska läsa i korta sessioner, inte sträckläsa. Men gör man det så är det en mycket trevlig bok. Texten och bilderna matchar varandra mycket bra. Jag skulle dock gärna sett ännu fler och större bilder.