Skapa andrum

Utgångspunkten för denna självbiografiska bok var den stress som författaren upplevde när hon hamnade i en existentiell kris. I vuxen ålder fick hon nämligen veta att den pappa hon hade växt upp med inte var hennes biologiske far. Läs mer Det blev en livsresa från att ha levat på en lögn till ett liv i sanning och försoning. Den speglar en process av sökande där målet var försoning, inte bara med sina närmaste, utan också med sig själv och om rätten att få vara den man är. Vägen ut ur krisen innebar också mognad och en insikt om vårt behov av balans mellan kropp och själ och ande. Bristen på andlighet gör oss ytterst sårbara för livets påfrestningar i vårt föränderliga samhälle. Om författarna Christina Doctare är läkare, författare och debattör och var under flera år Sveriges representant i Europarådets kommitté mot tortyr i Strasbourg.

Merja A

2010-07-07

Stressläkaren, debattören, författaren m.m C. Doctare har skrivit en intressant bok om hjärnstess, efter att hon själv drabbades av psykisk utmattning.Tre år senare(2003)kom sedan denna bok ut. Boken berör hennes privata livskris som handlar om en "livslögn". Som första svenska kvinnliga bataljonläkare på Balkan rapporterade hon om de systematiska våldtäckterna under kriget. Den delen av boken är jobbig att läsa. Rekommenderar "Skapa andrum" och även "Hjärnstress, kan det drabba mig".