Skändlighetsutställningen

"Skändlighetsutställningen är en djup och oroande bok. Sexualitetens icke-sexuella rötter undersöks med kirurgisk precision. En bilolycka kan vara mer sexuellt upphetsande än en pornografisk bild. [] Den här boken rör vid sexuella avgrunder som den hårdaste illustrerade pornografi inte kan nå."Ur William S Burroughs förord"Talbots såriga händer lyfte hennes bröst, som om han vägde deras tunga kurvatur mot något mer troligt alternativ. Han var besatt av motorvägarnas landskap, bilarnas bakkroppar."Engelsmannen J G Ballards klassiska experimentbok The Atrocity Exhibition består av en serie "komprimerade romaner" som vävs kring sinnessjukdom, perversitet, kändisskap, bilolyckor och den sexuella laddningen hos vissa vinklar och hos mötet mellan kromen och köttet.The Atrocity Exhibition kom 1970. Denna första svenska översättning bygger på den kommenterade utgåvan från 1990.

Per Englund

2011-12-16

En bok som inte kunde ge mig något. Vissa avsnitt var intressanta men inte mycket mera.

Daniel G

2011-01-09

Fantastisk bok, och i denna vertigoutgåva dessutom ett helt obscent snyggt omslag.