Skändad : En överlevares berättelse

Koïta, Khady

| 2007

Tre miljoner flickor utsätts varje år för könsstympning i Afrika och Mellanöstern. Men könsstympning är också ett globalt problem eftersom sedvänjan utövas bland invandrargrupper i länder världen över. Khady Koïta är en av världens främsta aktivister i kampen mot denna grymma företeelse. Skändad är hennes personliga vittnesmål om hur hon vid sju års ålder tvingas genomleva den mardrömslika könsstympningen och hur hon i vuxen ålder blir medveten om grymheten i sedvänjan och väljer att ägna sitt liv åt att bekämpa den. Khady Koïta är född och uppvuxen i staden Thiès i Senegal, men numera bosatt i Paris. Hon har framträtt i FN och samarbetar med UNICEF och har hela världen som arbetsfält.

Izabela Horn

2015-08-31

Khady Koita är en afrikansk kvinna som kämpar för afrikanska kvinnors rättigheter och den så kallade rening av kvinnor som är köns stympning. Boken är upplysande men rätt så dåligt skrivet, hade svårt att hålla intresset vid liv, och läste klart den av princip.

Linda Jensen

2011-03-17

Fruktansvärd historia, men jag hade lite svårt för att läsa boken pga av författarens sätt att skriva på. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde boken svår att läsa.

Sandra Jonsson

2009-09-24

Inspirerande och gripande bok.