Skamvrån

Sarenbrant, Sofie

Ett nytt fall för Emma Sköld En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och inväntar tåget. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda? De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent. SKAMVRÅN är den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. På ett unikt sätt skildras akuta samtidsfrågor som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste?

W

Wilma

9w

Super!

Gustav Johansson

2023-03-09

Ganska vemodig. Spännande såklart och ingen dålig deckare, men en bok jag tycker kanske är lite väl dyster så man nästan stör sig på det.

Karolina Jonsson

2022-03-14

Jag har absolut ingenting att anmärka på den här boken. Redan från första sidan dras jag med in så pass att jag får en smärre chock. Sen snubblar jag över kapitel efter kapitel, det är svårt att inte plöja den i ett. Karaktärerna älskar jag på alla sätt. Emma allra mest, hon är stark och självsäker. Nyllet är en så fin person, Josefin stör jag mig på, Krille är ett charmtroll, och så vidare. Men det är inte bara det, även berättelsen, intrigen och det ämnet som just den här boken kretsar omkring är så viktigt. Jag är glad att Sofie tar upp självmord och psykisk ohälsa, det drabbar alla på något sätt och det är något vi alla behöver prata mer om. Den är så otroligt väl genomarbetad, ända ut i minsta lilla detalj. Jag ville ha ett säkert kort som jag visste att jag kunde förlora mig i glömma omvärlden, och det var precis det jag fick. Skamligt spännande rakt igenom!

Karolina Jonsson

2022-03-14

Maria Jacobsson

2021-07-08

En av de bästa med Emma Sköld som huvudperson! Sträckläste denna! De olika handlingarna är skickligt ihopvävda och lätta att följa. Huvudhandlingen i boken blir utredd, men flera parallellhandlingar sträcker sig över flera böcker, så mitt tips är att läsa böckerna I rätt ordning.
Boken handlar om självmord, vilket är ett viktigt ämne att belysa.

2021-05-24

Helt ok deckare. Betyg 2,5

Karolin L

2020-02-12

Mycket spännande och samtidigt sorglig berättelse. Bra för tonårsföräldrar att läsa denna bok!

Spännande och bra.

2019-11-14

Spännande

Evasbokhylla

2019-11-09

En av Sveriges deckardrottningar. Tycker detta är den bästa boken i serien. Ett viktigt ämne tas upp i boken, psykisk ohälsa som inte är lätt att förstå eller acceptera.

Carolina

2019-10-24

Lättläst och en historia som flyter på.

Jag har läst alla Sofies böcker och detta är den sjunde delen om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag förundras över hur författaren Sofie lyckas gång på gång att skriva böcker som får mig som läsare att fängslas och dras med i hennes berättelser, så skickligt gjort. Denna bok var inget undantag jag fastande direkt, det går bara inte att sluta läsa, jag sträckläste den. Och personligen så längtar jag efter att få läsa om alla karaktärerna som man fått lära känna och följa genom hennes böcker. Boken är lättläst, spännande, en riktig bladvändare. I bokens berättelse skriver Sofie om otroligt viktiga ämnen som psykisk ohälsa, mobbning och om sociala mediers mörka sidor.
Om ni inte läst hennes böcker så rekommenderar jag dom starkt. Och det borde vara ”förbjudet” att avsluta böcker med en cliffhanger som denna...hihi.
Väntar tålmodigt på nästa bok.

Helena Rasmusson

2019-10-15

Fortsatt bra deckare om Emma Sköld!👌🏻

Sabina Alm

2019-09-21

Älskar hennes böcker

Pernilla Jonsson

2019-08-23

ja, den var ju lättläst åtminstone.

Brabocker_books

2019-08-21

Ny bok om kriminalinspektör Emma Sköld. I den här boken har hon det ganska komplicerat privat, med små barn och en separation, samtidigt som hon har fullt upp på jobbet. Det här fallet gör dessutom att hon blir tvungen att resa utanför Stockholm, vilket gör livet ännu mer komplicerat. För att inte tala om distraktionen av en ny, ung, attraktiv jobbpartner.
Kriminalhistorien handlar om försvunna personer som senare hittas döda. Personer som inte mått så bra och varit deprimerade.
En ung flicka lägger sig på ett tågspår och väntar på att tåget ska komma. Vill hon begå självmord, eller vad är det som ligger bakom handlingen? Vem är hon och vad är det som hon inte berättar?
En man ligger i en öppen grav och kan inte komma upp. Hur har han hamnat där och varför? Ingen vet var han finns. Hur länge kan han överleva?
Vad ska Emma göra för att få stopp på dessa försvinnanden och mord? Vem är det som ligger bakom?
Boken är spännande och det är en bra balans mellan kriminalhistorien och Emmas liv. Det är Sofies hittills bästa bok och en riktig bladvändare.
Det är dessutom författarens tionde bok, så jag säger stort grattis till detta och ser fram emot de kommande tio!

Anneli Esseus

2019-08-19

Har läst alla hennes böcker, älskar hennes sätt att skriva. Här tar hon upp ett ständigt lika aktuellt och viktigt ämne, psykisk ohälsa.
Svår att lägga ifrån sig. 👍

Sara AK

2019-07-16

Så himla bra, tar upp flera viktiga ämnen och jag längtar till nästa del!

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Spännande bok om psykisk ohälsa, mobbing och självmord.

Elsa Johannson

2019-06-24

Jag tycker verkligen om serien om Emma och den här belyser ett väldigt viktigt ämne. Väntar spänt på nästa bok!

Spännande, aningen mörk och gjorde mig gråtfärdig. Kan inte vänta på att få läsa fortsättningen!

Elisabeth Svensson

2019-06-13

Lite seg i början men sedan satt jag som fastklistrad. Längtar nu efter nästa bok för att se hur fortsättningen blir för Emma.

Anna Svensson

2019-06-12

Sofie Sarenbrants böcker varierar vissa är riktigt bra där man inte kan sluta läsa de har allt man kan önska sig av en deckare i form av en bra och lättläst bok fylld av spänning och intriger.

Hennes senaste bok skamvrån är en ganska tung och mörk bok som fokuserar på psykisk ohälsa och utanförskap där man får möta flera olika personer som har samma problem dvs att de inte vill leva längre och överväger självmord. Det är bra att Sarenbrant belyser detta samhällsproblem men det blir lite för tungt i boken. Den hade kunnat vara lite mera lättsam och jag hoppas att nästa bok blir bättre. Även om denna bok hade ett otippat slut som gör att man vill veta hur det ska gå.

Spännande, skakande & välskriven!

Johanna Åberg

2019-06-06

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

ElinsBokhylla

2019-05-31

I Skamvrån tar Sarenbrant upp ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, nämligen psykisk ohälsa. Det är ett ämne som jag upplever att det skrivs för lite om inom bokvärlden. Det finns många biografier och faktaböcker som innehåller och tar upp psykisk ohälsa men jag har inte stött på många fiktiva böcker med psykisk ohälsa i fokus. Jag är även väldigt glad att just Sofie Sarenbrant har valt att ta upp psykisk ohälsa i sin bok, då jag även tycker att hon skriver väldigt bra och beskrivande i sina böcker.

Bokens handling är oerhört tung, det finns många saker som jag känner igen mig i och en del rader var svåra för mig att läsa. Men samtidigt så är det även bra, för det betyder att Sarenbrant verkligen skrivit så verkligt som det bara går. Även om handlingen är tung och dramatisk så finns det många ljuspunkter, många tvistar och överraskningar som man definitivt inte är beredd på. Sånt gillar jag verkligen!

Trots den tyngre handlingen så upplevde jag att boken var väldigt lätt att läsa och det gick snabbt fram, det var svårt att lägga ifrån sig boken men ändå ville man inte att den skulle ta slut.
Ibland kan böcker vara förutsägbara, dock var inte denna det. Det fanns många tvista och överraskningar. Oftast brukar jag kunna klura ut vem gärningsmannen är rätt så snabbt in i boken men denna gång var det lite svårare, vilket var bra för det blir så mycket mer spännande då.

Skamvrån av Sofie Sarenbrant är en otroligt välskriven, detaljerad och spännande bok. Boken är riktigt svår att lägga ifrån sig, man vill bara läsa mer och mer, samtidigt som man inte vill att boken ska ta slut för att den är så bra.
Mina förväntningar på sjunde delen i Emma Sköld-serien var stora och jag måste ändå säga att de har uppfyllts, till tusen och åter tusen!!

Pia Gummesson

2019-05-26

Jättebra bok,spännande och lättläst.Sofies sätt att skriva korta kapitel gör att det flyter på så bra.Väntar och längtar till nästa bok.

2019-05-23

Väldigt bra bok i serien om Emma Sköld. Spännande, samtida och med ett, för mig, nytt brottscenario. Rekommenderas, men som alltid läs serier i ordning. Och cliffhangern i slutet lovar både stort och gott.

2019-05-20

Skamvrån är Sofie Sarenbrants tionde bok, och jag har läst dom alla. Boken är den sjunde delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag har tyckt om även dom tre övriga fristående böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Skamvrån utspelar sig i Bromma och handlar till stor del om psykisk ohälsa och självmord.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Skamvrån är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början.

Och jag ser redan fram emot nästa bok i serien, så klart först och främst för att jag tycker att dom är så bra. Men det var även en cliffhanger i slutet, som jag ju absolut vill veta vad som händer, även om själva storyn i den här boken är avslutad.