Skamvrån

Sarenbrant, Sofie

Ett nytt fall för Emma Sköld En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och inväntar tåget. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda? De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent. SKAMVRÅN är den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. På ett unikt sätt skildras akuta samtidsfrågor som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste?

Sara AK

Så himla bra, tar upp flera viktiga ämnen och jag längtar till nästa del!

Spännande bok om psykisk ohälsa, mobbing och självmord.

Jag tycker verkligen om serien om Emma och den här belyser ett väldigt viktigt ämne. Väntar spänt på nästa bok!

Spännande, aningen mörk och gjorde mig gråtfärdig. Kan inte vänta på att få läsa fortsättningen!

Lite seg i början men sedan satt jag som fastklistrad. Längtar nu efter nästa bok för att se hur fortsättningen blir för Emma.

Sofie Sarenbrants böcker varierar vissa är riktigt bra där man inte kan sluta läsa de har allt man kan önska sig av en deckare i form av en bra och lättläst bok fylld av spänning och intriger.

Hennes senaste bok skamvrån är en ganska tung och mörk bok som fokuserar på psykisk ohälsa och utanförskap där man får möta flera olika personer som har samma problem dvs att de inte vill leva längre och överväger självmord. Det är bra att Sarenbrant belyser detta samhällsproblem men det blir lite för tungt i boken. Den hade kunnat vara lite mera lättsam och jag hoppas att nästa bok blir bättre. Även om denna bok hade ett otippat slut som gör att man vill veta hur det ska gå.

Spännande, skakande & välskriven!

2019-06-09

Skamvrån är den sjunde boken i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag har läst alla böcker i serien innan och tycker mycket om serien. I Skamvrån får psykisk ohälsa och utanförskap en stor roll i boken. Julia är utanför i skolan efter att hennes bästa vän vänt henne ryggen och nu utsätts hon för idel elakheter. Det gör ont i hjärtat att läsa om Julias liv och det gör mig samtidigt så arg, var är alla vuxna?! Varför ser ingen vad hon utsätts för? Samtidigt får Emma som är tillbaka efter föräldraledighet jobba mer än hon tänkt, då det blir flera fall på en gång. Hennes samvetskval känns nog igen hos alla föräldrar! Alla böcker som Sofie skrivit är otroligt lättlästa och Skamvrån är inget undantag. Boken är mycket lätt- och snabbläst. Boken avslutas med en riktig cliffhanger som nästan får mig att sätta kaffet i vrångstrupen. Nu hoppas jag att det inte dröjer länge innan nästa bok om Emma kommer, jag vill veta hur det går nu! Jag gillar att boken är spännande utan råa blodiga detaljer, såna deckare ser vi alltför sällan numera. Skamvrån är en underhållande bladvändare om Emma Sköld!

Johanna Åberg

2019-06-06

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

ElinsBokhylla

2019-05-31

I Skamvrån tar Sarenbrant upp ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, nämligen psykisk ohälsa. Det är ett ämne som jag upplever att det skrivs för lite om inom bokvärlden. Det finns många biografier och faktaböcker som innehåller och tar upp psykisk ohälsa men jag har inte stött på många fiktiva böcker med psykisk ohälsa i fokus. Jag är även väldigt glad att just Sofie Sarenbrant har valt att ta upp psykisk ohälsa i sin bok, då jag även tycker att hon skriver väldigt bra och beskrivande i sina böcker.

Bokens handling är oerhört tung, det finns många saker som jag känner igen mig i och en del rader var svåra för mig att läsa. Men samtidigt så är det även bra, för det betyder att Sarenbrant verkligen skrivit så verkligt som det bara går. Även om handlingen är tung och dramatisk så finns det många ljuspunkter, många tvistar och överraskningar som man definitivt inte är beredd på. Sånt gillar jag verkligen!

Trots den tyngre handlingen så upplevde jag att boken var väldigt lätt att läsa och det gick snabbt fram, det var svårt att lägga ifrån sig boken men ändå ville man inte att den skulle ta slut.
Ibland kan böcker vara förutsägbara, dock var inte denna det. Det fanns många tvista och överraskningar. Oftast brukar jag kunna klura ut vem gärningsmannen är rätt så snabbt in i boken men denna gång var det lite svårare, vilket var bra för det blir så mycket mer spännande då.

Skamvrån av Sofie Sarenbrant är en otroligt välskriven, detaljerad och spännande bok. Boken är riktigt svår att lägga ifrån sig, man vill bara läsa mer och mer, samtidigt som man inte vill att boken ska ta slut för att den är så bra.
Mina förväntningar på sjunde delen i Emma Sköld-serien var stora och jag måste ändå säga att de har uppfyllts, till tusen och åter tusen!!

Pia Gummesson

2019-05-26

Jättebra bok,spännande och lättläst.Sofies sätt att skriva korta kapitel gör att det flyter på så bra.Väntar och längtar till nästa bok.

2019-05-23

Väldigt bra bok i serien om Emma Sköld. Spännande, samtida och med ett, för mig, nytt brottscenario. Rekommenderas, men som alltid läs serier i ordning. Och cliffhangern i slutet lovar både stort och gott.

2019-05-20

Skamvrån är Sofie Sarenbrants tionde bok, och jag har läst dom alla. Boken är den sjunde delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag har tyckt om även dom tre övriga fristående böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Skamvrån utspelar sig i Bromma och handlar till stor del om psykisk ohälsa och självmord.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Skamvrån är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början.

Och jag ser redan fram emot nästa bok i serien, så klart först och främst för att jag tycker att dom är så bra. Men det var även en cliffhanger i slutet, som jag ju absolut vill veta vad som händer, även om själva storyn i den här boken är avslutad.