Skammens väg

Engman, Pascal

| 2023

Efter succén med ?Till minne av en mördare? är Pascal Engman och Johannes Selåker tillbaka med andra delen i serien Skymningsland. I ett Sverige som är djupt skakat efter Estoniakatastrofen är polisen Tomas Wolf svårt märkt av sina egna trauman. Men när han på nyårsaftonen till 1995 blir inkallad till en mordplats på en bordell, väcks han ur sin dvala.Samtidigt kämpar kvällstidningsjournalisten Vera Berg både med sitt struliga privatliv och med att komma in i gemenskapen på sin nya arbetsplats Aftonbladet.När ytterligare ett bestialiskt mord sker, denna gång på en porrklubb, korsas Tomas och Veras vägar och återigen tvingas de samarbeta trots sina olikheter. De anar ett samband mellan morden ? men hur ser det ut och vem blir nästa offer?

Spännande, hemsk! Underbar uppläsning av Jonas Malmsjö. Sträcklyssning!

2023-06-23

En lite rörig och i långa stycken riktigt obehaglig mordhistoria. Engman/Selåker skriver bra, men ibland så kortfattat att det blir svårt att hänga med i alla turer. Dramat med Wolfs bror hör till de svårfattliga delarna. Minnet från förra boken i serien är inte tillräckligt bra.

2023-03-28

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, Skammens väg, är den andra delen i en planerad bokserie, kallad Skymningsland, av dom två författarna Pascal Engman och Johannes Selåker. Den första boken heter Till minne av en mördare, och den var mycket bra, och fick högsta betyget av mig. Böckerna utspelar sig för nästan trettio år sedan, åren 1994 och 1995, och är härligt nostalgiska, eftersom det är verkliga händelser invävda i berättelserna. Jag tycker väldigt mycket om huvudpersonerna i böckerna, polisen Tomas Wolf och journalisten Vera Berg, och jag ser fram emot att följa dom i kommande böcker. Jag kan verkligen varmt rekommendera båda böckerna som är mycket välskrivna, riktigt spännande och väldigt, väldigt bra. Lyssnade på boken, och den var mycket bra inläst av Jonas Malmsjö.