Skamfläck

Engvall, Caroline

| 2011

Sandra är tjejen som har växt upp på en av Sveriges finaste gator just bredvid Strandvägen i Stockholm. Perfekt yta. Ingen kunde ana att hon lät äldre män våldta henne medan hon låtsades sova över hos sin kompis. När Nadja var 15 år spreds bilder på henne i skolan. Kroppen tappade betydelse. Hon kunde lika gärna använda den till det enda hon var riktigt bra på sex. Jocke är 17-åringen som låter sig utnyttjas av våldsamma sexköpare. För pengarna försörjer han sig själv och sin pappa. Sandra, Nadja och Jocke är en bild av ett nytt Sverige, något vi gärna vill blunda för. Alla var barn när de började sälja och ha sex för att försöka låta ångesten i själen pysa ut. Tyvärr finns Sandra, Nadja och Jocke på riktigt. Berättelser som deras finns överallt runt omkring oss. I alla svenska städer och byar. I alla samhällsklasser. Med hjälp av ord, våld och hot står våra barn ut med allt sexköparna...

Rebecka Nyman

2022-09-25

Den här boken gillar jag bättre än "14 år till salu". Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men denna känns bättre upplagd och mer sammanflätad. Caroline Engvall väver in barnens egna skrivna berättelser på ett följsamt sätt. Berättelserna upplevs inte hackiga. För den intresserade finns det massor av fakta längst bak i boken, vilket är bra. Det känns som om jag följer en cirkel när jag läser; liknande saker händer gång på gång. Det är hemskt att ta del av sådana här berättelser. Och det värsta är att det är enklare än en tror att hamna där.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Usch 🤔🤔🤔🤔🤔

Elisabeth Svensson

2019-02-08

Att man väljer denna väg är för mig ofattbart. Jag är inte oförstående. Bara att ta sig ur det är helt otroligt. Väldigt bra återberättat och behövligt att läsa för att förstå.

Tindra Jansson

2017-08-09

Det var ett tag nu sen jag läste boken, men jag kommer ihåg att jag mådde dåligt när jag läste den eftersom det som tas upp i boken är en hemsk vardag för vissa ungdomar i Sverige. Anledningen till att betyget inte blir så högt är eftersom att personernas historia inte var en hel del i boken, den var återkommande. Man fick det vill säga inte läsa hela personens berättelse från början till slut.

Emma

2015-10-11

En viktig bok. Hemsk att läsa men viktig... prostitution är inte längre att gå på gatan, det räcker med några klick på datorn och att stämma träff. Om hur ungdomar använder sex som ett självskadebeteende. Jag tycker att den är bra skriven och man blir lite skakad av det här faktiskt baseras på vad verkliga ungdomar berättat, om vad som kan dölja sig under ytan och bli så svårt att prata om. Alla som jobbar med ungdomar eller har en tonåring hemma borde definitivt ha läst den.

Gunnel Lindström

2014-01-31

En av få böcker som jag inte orkat läsa p g a att innehållet var för tungt. Orkade till slut inte ta in mer.

Jeanette Olsson

2013-07-31

Man kände för dessa ungdomar om deras berättelse. Så hemskt :( Bra bok !! Läs den

Väldigt välskriven, gripande och viktig bok.

Louise Olsson

2013-03-30

Viktigt att förstå att detta händer i Sverige! läs den!

Linda Bohlin

2013-01-16

Angelägen, upplysande och viktig! Inget att läsa som en roman dock, så tung och oerhört jobbig att läsa. En femma för dess budskap!

Elsa Eriksson

2012-09-13

Hemsk bok som borde läsas av många. Man fattar inte att det händer, ett problem vi borde bli bättre att få upp ögonen för!

Annelie Andersson

2012-06-13

Otäck och obehaglig men tyvärr sann

2012-04-26

En hemsk bok, men efter ett tag blir det bara för mycket och jag orkar helt enkelt inte bry mig!

Kristina Simar

2012-03-21

Det är ett mycket viktigt ämne som Caroline Engvall skriver om. Den var jobbig att läsa och jag mådde illa många gånger. Carolines skriver så att det blir väldigt känsloladdat. Jag kommer verkligen in i ungdomarnas berättelse. Hon skriver med en sådan stor entusiasm och levande om detta stora problem. Jag tyckte också att 14 år till salu var en viktig bok. Hoppas nu att debatten fortsätter och att föräldrar till ungdomar visar mera intresse för var de gör framför datorn. Berättar för dem vad som kan hända på nätet. Att man inte kan lita på att den man chattar med är den som den utgör sig för att vara. Själv är jag tacksam att mina fyra döttrar är vuxna. När de var i tidiga tonåren tittade på dokumentärer om hur det kan gå till på nätet och diskuterade med dem vad som kan hända. Något alla föräldrar måste våga göra. Denna bok bör alla föräldrar läsa, även personal i skolor, socialförvaltning, BUP och de som studerar inom olika vårdutbildningar. En mycket viktig bok.

caro wikbro carlén

2012-02-29

Det här är ingen vanlig mislit, detta är berättelser tagna direkt från verkligheten om något som händer just nu. Årets viktigaste bok!

2011-11-21

För lite drygt två år sen så läste jag "14 år till salu" av Caroline Engvall. Det är en bok med samma tema som Caroline Engvalls nya bok "Skamfläck". (Här är en länk till min recension av "14 år till salu").

Och precis som Carolines första bok, så var den här boken mycket, mycket bra.

En sån här bok är ju egentligen omöjlig att sätta betyg på, och att recensera, tycker jag.

Ämnet är ju oerhört viktigt och aktuellt. Och det är en hemsk bok som kan kännas tung att läsa.

Men boken är också mycket välskriven, och den är även lättläst och engagerande.

Jag kan varmt rekommendera boken till alla.