Sjutton

Nilsson, Per

| 2002

Jonatan hamnar på akuten. Hans pappa sitter hos honom och börjar berätta allt det han skule ha sagt för länge sedan. Om sin egen tid som 17-årig hippie i början av 70-talet, hur han träffade rebellflickan som skulle bli Jonatans mamma och om den stora katastrofen som gjorde att Jonatan inte sett sin pappa på elva år. Flera andra personer kommer till tals med helt andra berättelser. Allt verkar handla om Jonatan, vem han är och hur han blivit den han är. Men har han själv hört något av allt som sagts, och varför ligger han här? Från 14 år.

Liam Lindgren

2011-05-31

Boken börjar med att en sjuttonrig kille som heter Jonatan ligger på sjukhus. Jonatan har varit på fest den kvällen, han ligger full och sover på en madrass i ett rum på sjukhuset. När Jonatan ligger och sover sitter en man på madrassen brevid honom. Mannen som heter Göran är Jonatans Pappa. Han sitter och berättar för Jonatan hur hans liv var innan Jonatan fanns, han berättar riktigt noga med många detaljer om och om igen. När Jonatan ligger där kommer det lite olika människor som är släkt med han eller som är vänner. Till slut sitter alla där och Jonatan vaknar.

Jag tyckte boken var ganska bra men den är ganska seg ibland och det gör att man tappar bort sig ibland.

Valerie Nilsson

2011-03-31

Jag älskar hur boken är skriven, Per Nilsson är verkligen bra på det där. Man skulle kunna säga att boken handlar lite om meningen med livet, även om det aldrig nämns. Personerna tänker och säger många fina och minnesvärda saker. Man får se berättelsen ur olika synvinklar vilket jag gillar väldigt mycket. Anledningen till att den fick en trea i betyg var bara en känsla jag fick över boken, det var något lite jobbigt över den som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det hände ju många jobbiga grejer, men det var nog lite allt tillsammans som gav mig den känslan.. Och så blev jag lite besviken på slutet, hela boken hade jag undrat vad som hänt med sonen, och så fick man aldrig veta! Fast det var ju ett fint slut i sig men att man inte fick veta tycker jag var väldigt frustrerande.

emelie nyberg

2010-07-22

mycket bra bok! men gillar inte "öppna" slut. vill veta varför han hamnade där.