Sjukhusmysteriet

Widmark, Martin

| 2010

Gipsade patienter bestulna - dags för Lasse och Majas nittonde fall! Vad händer på Valleby sjukhus? Smycken försvinner spårlöst när patienter gipsas. Finns det en tjuv bland personalen? Sara Bernard har brutit benet och åker till Valleby sjukhus för att gipsas. Men vad gör polismästaren där? Smycken har försvunnit spårlöst från patienter som gipsas, väser han bistert till Lasse och Maja som hängt med Sara som sällskap. Så länge han inte hittar de stulna smyckena kan ingen arresteras. Tur att Lasse och Maja kommer på en smart plan! Lasse och Maja - barnens favoriter - toppar ständigt boklistorna och tar emot pris efter pris. Dyker även upp i andra medier: i biofilmen "Kameleontens hämnd" julen 2008 (finns på dvd), i teves julkalender 2006 (finns på dvd) och i ljudböcker. Läs mer på www.lassemaja.net . Sagt om tidigare böcker i serien: "För barn i bokslukaråldern är böckerna...

Klass_11A

2021-12-15

Den var helt okej det är därför jag ger den två stjärnor

4A, Almunge skola

2021-12-15

Det är bra men inte den bästa Lasse Maja jag har läst.

2021-12-08

Någon stjäl smycken på sjukhuset.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-29

Bokens titel: Sjukhus mysteriet
Bokens författare: Martin Widmark och Helen Willis

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Lasse: brunett, detektiv och fräknar. Maja: brunett, detektiv och smart. Polismästare: kille, tjocka kinder och smart. Doktor Alf Moberg: brunett, bruna ögon och spetsiga lång näsa. Syster Elisabeth: blondin, bruna ögon och sjuk syster. Roffe kornhammar: Vaktmästare, svart hår och röda öron.

När och var utspelar sig handlingen: På sjukhuset

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):deckare och humor

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (Avslöja inte slutet) Sara Bernard får sitt njutna ben gipsat. Det gör ont, men en tablett lindrar den värsta värken. När hon väl har kvicknat till är hennes guldörhängen borta! Det finns fler gipsade patienter som blivit bestulna, berättar polismästare.Men Lasse och Maja kommer på en smart plan för att få fram stöldgodset.

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken:vet ej

Rapportera!
Nya ord jag har lärt mig: inga ord

Betygsätt! (1-5 stjärnor)
Mitt betyg: 4/5

Jag tycker att boken var ganska bra. Den var mystisk och spännande. 3-5!!

den va rolig

2021-10-12

Nån stjäl smycken från patienterna.

bra

Dalaskolan Norra

2021-09-30

Boken handlar om två barn som heter Lasse och Maja. De äger en detektivbyrå. De ska lösa ett mysteriet på sjukhuset. På sjukhuset så ska de hitta en tjuv som tar smycken.
Boken var bra! :-)

Dalaskolan Norra

2021-09-24

Den handlar om två barn som heter Lasse och Maja. De ska lösa ett mysteret på sjukhuset. På sjukhuset så ska de hitta en tjuv som tar smycken och det gör dem.

Boken var bra! :-)

2021-09-22

Det pågår mystiska saker på Valleby sjukhus.

Hannaskolanklass4

2021-09-16

Jag tyckte den var ganska bra. Det var ett speciellt rum där man la gips och så, och alla där blev bestulna. Polismästaren tittade i fickorna.

Fredrik Palmqvist

2014-02-15

Den var spännande

Maria Nordström

2011-04-21

En typisk Lasse och Maja.

Lejla Ibricic

2011-04-03

Den här boken var bra och lite rolig.